Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با بورس کالا (2) (معرفی نهادهای تجاری)

(3 صفحه - از 62 تا 64)

بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا و نیز تعیین قیمت کالاها یا خدمات می‌باشند.یکی از بازارهای شناخته‌شده‌ در جهان،بورس کالا می‌باشد که در آنجا خریداران و خفروشندگان بدون انتقال کالا می‌توانند به معامله آن‌ بپردازند و در زمان مقرر در قراردادهایشان از محل عرضه به‌طور مستقیم کالا را به محل تقاضا ارسال کنند. این امر نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تسهیل در تجارت کالاها می‌شود،بلکه فرصت اقدامات‌ سودجویانه را ازبین می‌برد.درنهایت کالاها و خدمات با قیمت عادلانه‌تری به‌دست مصرف‌کننده نهایی‌ می‌رسد. بازارهای کالایی در کشورهای صنعتی،به‌ویژه آمریکا و انگلیس قدمتی طو لانی دارند،اما در کشورهای‌ رو به رشد ازجمله ایران هنوز شکل درستی به خود نگرفته‌اند. بازار کالا امکان پیش‌فروش کردن کالا و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تولیدکنندگان را به‌وجود می‌آورد و برای کاهش هزینه‌های تأمین مالی به‌ویژه برای تولیدکنندگانی که با کمبود نقدینگی مواجه هستند،مفید هستند.با وجود آنکه بورس کالا می‌تواند آثار مثبت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به‌وجود آورد،اما در تشکیل آن‌ در کشورهای رو به رشد ازجمله ایران می‌بایست دقت نظر کافی به‌عمل آید. سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات وابسته به وزارت بازرگانی در تحقیقی با عنوان‌ «آشنایی با بورس کالا»به بررسی این مقوله و آثار جانبی آن پرداخته است. در این گزارش تحقیقی انواع بازار،بخش مالی در خدمت بخش حقیقی،ابزار مشتقه در بازار سرمایه، عوامل مؤثر بر قیمت بازار،بورس،بورس کالا و ویژگی‌های آن،استفاده از قراردادهای آینده در بورس کالا، ساختار سازمانی بورس کالا و سازوکارهای آن،بورس‌های کالا در جهان و بورس کالا در ایران تشریح شده‌ است. به لحاظ اهمیتی که راه‌اندازی بورس کالا در کشور برای تبادل آسان‌تر و بدون واسطه کالاها و نیز تأمین‌ مالی بخش‌های تولیدی دارد،انتشار این گزارش تحقیقی در سه شماره پی‌درپی را ضروری دانستیم.با هم‌ بخش دوم این گزارش را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی:

"معرفی نهادهای تجاری آشنایی با بورس کالا (قسمت دوم) اشاره: بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا و نیز تعیین قیمت کالاها یا خدمات می‌باشند. در این گزارش تحقیقی انواع بازار،بخش مالی در خدمت بخش حقیقی،ابزار مشتقه در بازار سرمایه، عوامل مؤثر بر قیمت بازار،بورس،بورس کالا و ویژگی‌های آن،استفاده از قراردادهای آینده در بورس کالا، ساختار سازمانی بورس کالا و سازوکارهای آن،بورس‌های کالا در جهان و بورس کالا در ایران تشریح شده است. به لحاظ اهمیتی که راه‌اندازی بورس کالا در کشور برای تبادل آسان‌تر و بدون واسطه کالاها و نیز تأمین مالی بخش‌های تولیدی دارد،انتشار این گزارش تحقیقی در سه شماره پی‌درپی را ضروری دانستیم. این بازار مکانی برای تأمین منابع مالی بنگاه‌ها از محل فروش اوراق بهادار می‌باشد. 1 بورس کالا بازاری قانونمند و رسمی می‌باشد که به منظور خرید و فروش برخی کالاها تشکیل شده و تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان یا تولیدکنندگان،کالای خود را در آن بازار عرضه می‌کنند تا پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارگزاران آن بازار،مورد دادوستد قرار گیرد. قسمت عمدۀ معاملات در بورس کالا به منظور خرید و فروش و تحویل آینده انجام می‌شود. به‌طور کلی کالاهای مورد معامله در بازار بورس کالا باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که عبارتند از:نوسان‌های قیمتی، قابلت تعیین درجه استاندارد آن، ذخیره‌سازی،تحویل و مانند اینها. برخی از شرایط ضروری برای تحقق معاملات آینده عبارتند از: 1-وجود نوسان در قیمت کالاهای مورد دادوستد،به‌طوری‌که انگیزه برای انجام قرارداد آینده را توجیه نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.