Skip to main content
فهرست مقالات

پرسشگری در حوزه ی پلورالیزم

نویسنده:

(12 صفحه - از 45 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : پلورالیزم، پرسش، صراط مستقیم، تشبیه، ادیان، حق، مذاهب، خدا، تنزیه، اسلام

خلاصه ماشینی: "گویی اسلام،روحی است که در کالبد همه‌ی این ادیان الهی دمیده شده و نهالی پاک است که در سرزمین پاک قلوب حنفا سر بر آورده و به‌وسیله‌ی موسی و عیسی آبیاری و باغبانی شده و به وسیله‌ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به بار نشسته و به همین جهت،کلمه‌ی طیبه{/الیوم أکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام دینا/}15بر زبان او از جانب خدا جاری شده است و در حقیقت،اسلام نوحی و ابراهیمی و موسوی و عیسوی و محمدی با نبوت ختمیه به کمال رسید. آنها را اگر صلح کل بنامیم،به این معنی است که با همه‌ی اهل حق در صلح‌اند و حق در نزد آنها یکی بیشتر نیست،درعین‌حال، مأمور به خشونت و تندخویی و سخت‌گیری نیستند. ممکن است یکی که اهل تساهل است،حرف هیچ یک را قبول نکند و همه‌ی مذاهب را حق بداند و یکی که با اصل دین عناد دارد،همه را تصدیق کند و قلم بطلان بر همه‌ی آنها بکشد. چگونه ممکن است که هم قایلان به تعطیل و انسداد باب معرفت خداوند-که حتی معرفت فی الجمله را هم غیر ممکن می‌دانند-بر صراط مستقیم باشند و هم آنهایی که به تشبیه روی آورده و معرفت خدا را در حد معرفت یک شیء محسوس-نظیر انسان-تنزل داده‌اند؟«مکتب تعطیل»، حداقل معرفت را هم ممتنع می‌شمارد و «مکتب تشبیه»،حداکثر معرفت را جایز می‌شمارد،آن هم در حد معرفت حسی. آیا ممکن است که طرفین تناقض،هر دو حق باشند؟ وانگهی باید در قبال دو صراط مستقیم فوق!صراط سومی هم ترسیم کرد و آن، رأی کسانی است که صفات حق را به نحو ثبوتی غیر قابل فهم می‌دانند و ناگزیر می‌شوند که همه را به صفات سلبی برگردانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.