Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی مصرف حاکم بر جامعه، جنبه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می دهد

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 42 تا 48)

افراد جامعه با توجه به میزان درآمد شخصی،سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات،سلیقه و رجحان‌های خود و اطلاعات علمی که در اختیار دارند،روزانه‌ بخشی از درآمدشان را به خرید اقلام خوراکی اختصاص می‌دهند. تغذیه صحیح نه تنها از اتلاف درآمد خانوار و بروز خسارات اقتصادی برای‌ کشور جلوگیری می‌کند،بلکه نسل سالم می‌تواند در فرآیند توسعهء ملی، وظایف و سهم خود را ایفا کند و نقش کلیدی داشته باشد.اینکه هزینه‌های‌ مصرفی خانوارها تا چه حد به درستی صرف می‌شود و تأثیر آن بر حفظ سلامت افراد خانواده تا چه حد است،به الگوی مصرف خانوار بستگی دارد.هر اندازه که این الگو با معیارهای علم تغذیه همخوانی بیشتری داشته باشد، می‌توان ادعا کرد که صرف منابع به صورت بهینه انجام‌شده است. خبرنگار نشریه«بررسی‌های بازرگانی»در گفت‌وگو با دکتر فرهاد خداداد کاشی،پژوهشگر مؤسسهء مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،موضوع‌ الگوی مصرف خانوارهای ایرانی،درستی یا نادرستی الگوی کنونی،راه‌های‌ اصلاح الگوی مصرف مواد خوراکی و نیز نظر اسلام در مورد الگوی صحیح‌ مصرف را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است. دکتر خداداد کاشی به پرسش‌های خبرنگار ما چنین پاسخ داد:

خلاصه ماشینی:

"الگوی مصرف حاکم بر جامعه،جنبه‌های اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد اشاره: افراد جامعه با توجه به میزان درآمد شخصی،سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات،سلیقه و رجحان‌های خود و اطلاعات علمی که در اختیار دارند،روزانه بخشی از درآمدشان را به خرید اقلام خوراکی اختصاص می‌دهند. *زیان‌های اقتصادی ناشی از عدم رعایت الگوی صحیح مصرف خوراکی‌ها در سطح خرد(خانوارها)و کلان(اقتصاد کشور)چیست؟ *به‌طور اساسی نمی‌توان برای تمام خانوارها یک الگوی خاص به عنوان الگوی مصرف بهینه پیشنهاد کرد،زیرا هر خانوار بنابر سلیقه،اطلاعات در دسترس،تجربیات گذشته،قیمت‌های نسبی کالاها و درآمد خود،الگوی مطلوبش را تعیین می‌کند و به‌طور کلی خانوارها در تصمیم‌گیری مربوط به خرید و مصرف کالاها متأثر از اطلاعات و علایم در دسترس می‌باشند. در سایۀ اصلاح الگوی مصرف می‌توان دستیابی به اهداف توسعه‌ای را تسریع نمود،زیرا الگوی مصرف حاکم بر جامعه تمامی جنبه‌های زندگی اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی کشور را در جای خود متأثر می‌کند و در واقع این بخش مصرف است که به سایر بخش‌های اقتصاد سفارش می‌دهد که چه چیزی را و به چه میزان تولید کند. بنابراین در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه،لزوم یک کار تبلیغی- فرهنگی مستمر در کشور ضروری به نظر می‌رسد،زیرا آنچه در جامعۀ فعلی مشاهده می‌گردد،این است که هریک از خانوارها با توجه به میزان آگاهی و اطلاعات خویش و نیز درآمد خود، الگویی را برای خویش ترسیم کرده که با الگوی استاندارد و اسلامی فاصلۀ زیادی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.