چکیده:
تشکلهای تجاری مشترک در تقویت مناسبات تجاری دوجانبه نقش مستقیم و کلیدی دارند.این تشکل در معرفی توانمندیهای اقتصادی،تجاری، صنعتی،کشاورزی،خدماتی و...فعالان اقتصادی یک کشور به طرف مقابل نقش مثبتی ایفا میکند و قادر است روابط و مناسبات نزدیکتری بین فعالان اقتصادی دو کشور به وجود آورد که زمینهساز توسعهء مناسبات تجاری و همکاریهای اقتصادی است. اتاق بازرگانی ایران و کانادا که 660 عضو ایرانی(اشخاص حقیقی و حقوقی)و 20 عضو کانادایی دارد،با هدف گسترش زمینههای همکاری اقتصادی- بازرگانی بین دو کشور تأسیس شده است.با توجه به محدودیتهای تجاری آمریکا علیه ایران و حضور کانادا در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا)، این اتاق میتواند در زمینهسازی برای گسترش صادرات ایران،نه تنها به کانادا،بلکه به منطقهء آمریکای شمالی فعالیت مثمر ثمری داشته باشد. در این نوشتار به بررسی نحوهء تأسیس و تشکیلات و چگونگی فعالیتهای اتاق بازرگانی ایران و کانادا میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"اتاق بازرگانی ایران و کانادا که 660 عضو ایرانی(اشخاص حقیقی و حقوقی)و 20 عضو کانادایی دارد،با هدف گسترش زمینههای همکاری اقتصادی- بازرگانی بین دو کشور تأسیس شده است.
اهداف و وظایف اتاق بازرگانی ایران و کانادا عبارتند از: -ادارۀ امور اتاق با رعایت مقررات این اساسنامه و با همکاری نزدیک با مقامات رسمی و سازمانها و مؤسسات ایرانی و کانادایی که دارای هدفهای مشابه میباشند.
-جمعآوری و ارزیابی اطلاعات آماری و سایر،اطلاعات سودمند در مورد مسایل بازرگانی-صنعتی و اقتصادی دو کشور و قرار دادن این اطلاعات در اختیار متقاضیان ایرانی و کانادایی و همکاری با سازمانها و مقامات صلاحیتدار ایران و کانادا در انجام اموری که منظور از آنها تشویق توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی و صنعتی بین دو کشور است."