Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با بورس کالا (3) (معرفی نهادهای تجاری)

ISC (3 صفحه - از 57 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : بورس کالا، بازار، آشنایی با بورس کالا، قیمت، معاملات، فروش، پنبه، بازار محل تلاقی عرضه، قراردادهای آینده در بورس کالا، تولید، بازار کالا امکان پیش‌فروش، تأمین مالی بخش‌های تولیدی، محل تلاقی عرضه و تقاضا، راه‌اندازی بورس کالا در کشور، بورس کالا در ایران تشریح‌شده، پیش‌فروش، تعیین قیمت کالاها، بورس‌های کالا در جهان، تشکیل بورس کالا، بخش مالی در خدمت بخش، ساختار سازمانی بورس کالا، جهان و بورس کالا، پیش‌فروش کالا در داخل کشور، بازارهای کالایی در کشورهای صنعتی، ابزار مشتقه در بازار سرمایه، آینده قیمت کالای تولیدی، قیمت عادلانه‌تری به دست مصرف‌کننده، کاهش هزینه‌های تأمین مالی، تشکیل بورس کالا در کشور، کالا (

بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا و نیز تعیین قیمت کالاها یا خدمات می‌باشند.یکی از بازارهای‌ شناخته‌شده در جهان،بورس کالا می‌باشد که در آنجا خریداران و فروشندگان بدون انتقال کالا می‌توانند به معامله آن بپردازند و در زمان مقرر در قراردادهایشان از محل عرضه به‌طور مستقیم‌ کالا را به محل تقاضا ارسال کنند.این امر نه تنها موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و تسهیل در تجارت کالاها می‌شود،بلکه فرضت اقدامات سودجویانه را از بین می‌برد.در نهایت کالاها و خدمات با قیمت عادلانه‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. بازارهای کالایی در کشورهای صنعتی به‌ویژه آمریکا و انگلیس قدمتی طولانی دارند،اما در کشورهای روبه‌رشد از جمله ایران هنوز شکل درستی به خود نگرفته‌اند. بازار کالا امکان پیش‌فروش کردن کالا و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تولیدکنندگان را به وجود می‌آورد و برای کاهش هزینه‌های تأمین مالی به‌ویژه برای تولیدکنندگانی که با کمبود نقدینگی مواجه‌ هستند،مفید هستند.با وجود آنکه بورس کالا می‌تواند آثار مثبت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به وجود آورد،اما در تشکیل آن در کشورهای روبه‌رشد از جمله ایران می‌بایست دقت نظر کافی به عمل آید. سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات وابسته به وزارت بازرگانی در تحقیقی با عنوان«آشنایی با بورس کالا»به بررسی این مقوله و آثار جانبی آن پرداخته است. در این گزارش تحقیقی انواع بازار،بخش مالی در خدمت بخش حقیقی،ابزار مشتقه در بازار سرمایه،عوامل مؤثر بر قیمت بازار،بورس،بورس کالا و ویژگی‌های آن،استفاده از قراردادهای آینده‌ در بورس کالا،ساختار سازمانی بورس کالا و سازوکارهای آن،بورس‌های کالا در جهان و بورس کالا در ایران تشریح‌شده است. به لحاظ اهمیتی که راه‌اندازی بورس کالا در کشور برای تبادل آسان‌تر و بدون واسطه کالاها و نیز تأمین مالی بخش‌های تولیدی دارد،انتشار این گزارش تحقیقی در سه شماره پی‌درپی را ضروری‌ دانستیم.باهم بخش پایانی این گزارش را می‌خوانیم.

خلاصه ماشینی: "متأسفانه در مورد بورس‌های کالا در کشورهای همسایه،اطلاعات با ارزشی در دسترس نیست،لیکن جهت اطلاع بیشتر، بورس کالا در چند کشور آسیایی معرفی می‌گردد: 1-بورس کالای توکیو این بورس در سال 1986 با ادغام بورس نساجی،کائوچو و طلا به وجود آمد و هدف از تشکیل بورس کالا، قیمت‌گذاری صحیح و معامله روی کالاهای فوق و همچنین تولید و توزیع کالاها با رعایت منافع اقتصاد ملی بود. نکتۀ قابل توجه دیگر برای این بازارها(به‌ویژه بورس کالا که جنبۀ منطقه‌ای دارد)وجود امنیت و بستر لازم می‌باشد تا تولیدکننده یا مصرف‌کنندۀ خارجی نیز بتواند به بازار پا بگذارد. وجود و تشکیل بورس کالا در کشور برای معامله برخی کالاهای خاص سبب می‌شود تا نظر مصرف‌کنندگان و حتی معامله‌گران قراردادهای آینده به این بازارها جلب‌شده و امکان ورود سرمایه به بورس‌ها را فراهم نماید و این امر سبب تأمین نقدینگی برای تولیدکنندگان و همچنین شفافیت قیمت در بازار(به دلیل وجود اطلاعات لازم و همچنین رقابت در بازار)خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.