Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت در اسلام (مدارس در دوران نخستین اسلام)

نویسنده:

(6 صفحه - از 12 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،اسلام ،تعلیم و تربیت ،کودکان ،دوران نخستین اسلام ،آموزش ،تربیت در اسلام ،دانش‌آموزان ،مدارس در دوران نخستین ،علمی ،صدر اسلام ،تدریس ،آموزگاران ،استاد ،نوشتن ،اسلام مدارس در دوران نخستین ،قرآن ،آموزش کودکان ،امر تعلیم و تربیت کودکان ،سنن معلمان در صدر اسلام ،امر تعلیم و تربیت ،مردم ،تربیت در اسلام مدارس ،مسلمانان صدر اسلام ،آموزش کودکان همهء طبقات ،آداب المعلمین ،آموزش کودکان طبقات ،امر تدریس معلمان ،صدر اسلام در پرتو تعلیمات ،آموزش در دوران نخستین

خلاصه ماشینی:

"2-معلمان اشراف‌زادگان و امرای‌ کشور که فقط به تعلیم فرزندان طبقات‌ مرفه می‌پرداختند و به این نوع آموزگاران‌ عنوان«مؤدب»می‌دادند چنانکه هارون- الرشید روزی به کسائی معلم امین و مأمون‌ خطاب کرد و گفت:ما تو را شایستگی احراز مقام«مؤدب»دادیم و اگر عنایت ما نبود به این سمت دست نمی‌یافتی‌4و آموزگارانی که فرزندان خلفا را درس می‌دادند لقب‌ «کبار المؤدبین»داشتند که سیبویه پارسی‌ و اصمعی را نیز می‌توان از زمرهء این معلمان‌ نام برد و همانگونه که می‌دانیم کسائی خود نیزنژاد ایرانی دارد و در کنار این دسته‌ از معلمان افراد دیگری نیز یافت می‌شدند که به صحرا تردد داشتند و با اعراب فصیح‌ بادیه نشین محشور و مأنوس گشته و از آنان‌ اشعار و امثال و حکم اصیل تازی را می‌آموختند و چون به شهر باز می‌گشتند آنچه‌ آموخته بودند برای دیگران در محافل‌ و مجالس بازگو می‌کردند و همین محافل‌ و مجالس رفته‌رفته از صورت ساده خود بیرون آمد و به انجمن‌های ادبی که سخت‌ مورد توجه خلفای عباسی بود مبدل شد و از این دسته می‌توان ابو مسهر مؤدب خاندان‌ برمک و ابن خلید مؤدب عبد الله بن طاهر و ابو عمر شیبانی و دیگران را نام برد5و جالب‌ توجه آنکه همین مدارس به دو مرحله‌ مقدماتی و عالی تقسیم می‌شده است که در مرحلهء اول خواندن و نوشتن و حفظ قرآن‌ و حدیث و مبانی دین،و چهار عمل اصلی‌ را به کودکان می‌آموختند و در مرحلهء دوم‌ معارف و علوم اسلامی در سطح وسیعتری‌ تدریس می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.