Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبار ادراک و شهود عرفانی از دیدگاه کتاب و سنت1

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 17 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، اعتبار ادراک و شهود عرفانی، مکاشفه، سالک، عرفا، معرفت، کشف، حق، کشف و شهود عرفانی، خیال، مشاهده، شهود عرفانی از دیدگاه کتاب، خطا، برهان، کثرت، سخن، تصفیه، خواب، غیبی، شیطانی، حقیقت، مکاشفه و مشاهده صور، مکاشفات در خیال سالک، مکاشفات سالک در خیال، مشاهدات و مکاشفات سالک، مثال، اموری خیالی و شیطانی، علوم عرفانی، مشاهدات سالک امر، مکاشفه و شهود حقیقت

خلاصه ماشینی: "قیصری در مقدمه خود بر شرح فصوص الحکم به این حقیقت اشاره می‌کند و می‌گوید: «چنین نیست که مکاشفات عرفانی همواره مصون از خطا و اشتباه باشد، بلکه در بسیاری موارد آنچه مکاشفه و شهود حقیقت به نظر می‌رسد در واقع ساخته خیال و جزو القائات شیطانی است که نه تنها پرده از حقیقت برنمی‌گیرد، بلکه حقیقت را واژگونه می‌نمایاند و موجب گمراهی و ضلالت می‌شود. او در پایان کتاب قیم تمهید القواعد که از جمله متون درسی در زمینه عرفان نظری است، و همواره محل اعتنا و مورد توجه عرفان پژوهان بوده است، پس از بیان حقیقت دو راه برهان و عرفان و تشریح آن مقدار از تصفیه که به عنوان مبدأ مشترک از شروط عامه هر دو راه معرفت شمرده می‌شود، به برتری عرفان نسبت به برهان اشاره می‌کند و در عین حال یادآور می‌شود که چنین نیست که کشف و شهود عرفانی همواره مصون از خطا و اشتباه باشد، بلکه سالک مشاهد نیز گاهی در ورطه خیالات فاسده قرار می‌گیرد، و پندار را حقیقت به شمار می‌آورد، و از این‌رو نیازمند میزانی است که او را از این خطا مصون دارد، و از این‌رو برای تشخیص حق از باطل در علوم عرفانی نیز نیاز به ابزار و ملاکی است که با آن بتوان خطا را از صواب تمییز داد. ممکن است گفته شود گرچه در علوم فلسفی برای تشخیص خطا از صواب نیاز به منطق است، اما در علوم عرفانی احتیاجی به میزان نیست، زیرا علومی که از طریق تصفیه و تزکیه برای اهل عرفان حاصل می‌شود، نظیر اولیات و بدیهیات عقلی از امور وجدانی و ضروری بوده و شک و تردیدی در آن‌ها راه پیدا نمی‌کند، تا آن‌که رفع تردید نیاز به راهی برای تشخیص صحت و سقم آن داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.