Skip to main content
فهرست مقالات

برهان صدیقین از دیدگاه حکمای مشاء، اشراق و حکمت متعالیه1

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 29 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : برهان، اشراق، برهان صدیقین، برهان صدیقین از دیدگاه حکما، نور، شیخ اشراق، ذاتی، صدرالمتألهین، واجب، برهانی

خلاصه ماشینی: "و اعلم ان هذا الحجه فی نهایه المتأنه و القوه یقری ماخذها من ماخذ طریقه الاشراقین التی تبتنی علی قاعده النور» سپس به روش شیخ اشراق اشاره می‌کنند و مدعی هستند که روش شیخ اشراق نیز همان روش صدیقین است؛ البته در قالب اصطلاحات و فرهنگ خاص فلسفه (اشراق) و عبارت‌های شیخ شهید را از کتاب حکمه‌الاشراق نقل می‌کنند: «هرگاه نور مجرد، به لحاظ ماهیت و در ماهیت خود محتاج بود، احتیاج وی قهرا به جوهر غاسق میت نبود؛ زیرا جوهر غاسق را نرسد که موجودی اشرف و اتم از خود بیافریند، آن‌گونه موجودی که نه در یک جهت بلکه در جهات متعدد بر او اشرفیت دارد و اصولا چگونه می‌تواند جوهر غاسقی افاده نور کند؟ پس اگر نور مجرد در تحقق ذاتش محتاج بود، به ناچار محتاج به نوری بود که قائم و استوار به ذات خود بود و از برهانی که لزوم متناهی بودن را در امور مجتمعه مترتب ثابت می‌کند، بدانستی که وجود سلسله انوار مجرده مترتبه به‌طور بی‌نهایت محال است و بنابراین، واجب است که انوار قائمه بالذات و انوار عارضه و هیأت آن‌ها همه به نوری منتهی شود که ورای وی نور دیگر بدان سان نبود و آن نورالانوار و نور محیط و نور قیوم و نور مقدس نور اعظم و اعلی بود..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.