Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله شر از دیدگاه یهودیت

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 60 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : شر، خدا، یهود، خداوند، ابن میمون، ادیان، مزامیر، آموزش و پرورش، ایوب، گناه، یهوه، خیر، مسأله شر از دیدگاه یهودیت، انسان، جود شرور، حکومت، زمین، عادل، شرور طبیعی، متکلمان یهود، کتاب مقدس، قادر مطلق، اشعیاء، قدرت مطلق، یهود نسبت به مسأله شر، قدرت مطلق خداوند، متکلمان یهود نسبت به مسأله، وجود شرور، نسبت به مسأله شر، ابن میمون شرور

خلاصه ماشینی: "ناگفته نماند که متکلمان هر یک از این ادیان، راه‌های مختلف و بعضا متناقضی را برای حل این مسأله و توجیه وجود شرور پیموده‌اند که ممکن است برخی از آن‌ها با ظواهر و نصوص دینی‌شان وفق ندهد و البته در میان آن‌ها راه‌حل‌های مناسب و بی‌اشکال نیز یافت می‌شود که باید در جای خود بررسی شوند. توجیه وجود شرور در ظواهر و نصوص دینی یهود اینک، باید دید که چگونه ممکن است خدایی علیم، قادر، عادل و خیرمحض، اجازه دهد که شری در عالیم به وجود آید و آیا می‌توان از نصوص دینی توجیهی در این زمینه پیدا کرد؟ در عهد عتیق برای وجود شرور چهار علت عمده معرفی شده است: 1. 1. قدرت مطلق خداوند در این‌باره تردیدی نیست که متکلمان یهود خداوند را قادر مطلق می‌دانند، اما نه به این معنا که بر محالات نیز قادر باشد؛ بلکه تصریح می‌کنند که برخی امور از قدرت خداوند خارج است: «همه چیز، دراختیار خداوند است، جز ترس از خدا» و صریح‌تر از این، آن چیزی است که ابن میمون درباره محالات می‌گوید: «ممتنع دارای طبیعتی ثابت است که ثباتش برپاست و کار کسی هم نیست؛ به هیچ وجه نیز نمی‌توان آن را تغییر داد. » ابن میمون شرور را تماما عدمی می‌داند، البته عدم مضاف: «همه شرور عدم هستند که هیچ فعلی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، مگر از جهتی که بیان کردیم که ماده با این طبیعتی که دارد موجود شده است؛ یعنی این‌که همیشه همراه عدم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.