Skip to main content
فهرست مقالات

حداقل وجدان جمعی در برقراری نظم اجتماعی از دیدگاه اسلام

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 78 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : اجتماعی ،اسلام ،نظم اجتماعی از دیدگاه اسلام ،وجدان جمعی ،برقراری نظم اجتماعی ،حقوق ،جامعه ،حقوق جزایی اسلام ،دورکیم ،کیفر ،باور ،جرم ،قوانین ،حداقل وجدان ،حقوق جزایی مستوجب کیفر ،می توان وجدان جمعی ،نظم اجتماعی و وجدان جمعی ،قوانین جزایی ،دیدگاه اسلام می توان ،باور و احساس مشترک ،حقوق جزای عمومی اسلام ،همبستگی ،وجدان فردی و وجدان جمعی ،می توان ،مشترک ،حقوق جزایی اسلام نکات ،نظام ارزشی و وجدان جمعی ،قوانین اسلام به قوانین جزایی ،ارزش ،دورکیم وجدان جمعی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، فرضیه ای که مطرح می شود این است که حداقل عناصر ضروری برای برقراری نظم اجتماعی از دیدگاه اسلام در ادیان دیگر نیز یافت می شود و بیان این واقعیت از زبان پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) که عامل هلاکت و فروپاشی اقوام گذشته، تبعیض و تعطیل احکام مورد قبولشان بوده است،() این فرضیه را اثبات می کند. بر این اساس، حداقل موارد (وجدان جمعی) مورد قبول و تأکید در باور مشترک مردم برای برقراری نظم اجتماعی در جوامع غیر اسلامی نیز یافت می شود. نتیجه‌گیری بنابراین، می توان نتیجه گرفت که با توجه به حقوق جزایی اسلام، حداقل موارد وجدان جمعی به منظور برقراری نظم اجتماعی عبارت است از باور و احساس مشترک در اصول اعتقادی حاکم بر جامعه و احساس و باور مشترک اکثریت افراد جامعه به هنجارهای اجتماعی وضع شده برای مهار روابط نسبی و تولید مثل و باور و احساس مشترک نسبت به هنجارهای وضع شده برای ایجاد امنیت مالی، جانی و سیاسی. پس جامعه ای که حداقل، نیمی از افراد آن دارای باور و احساس مشترک در اصول اعتقادی حاکم بر جامعه اند و هنجارهای اجتماعی تولید مثل و شفاف بودن روابط نسبی را رعایت می کنند و به هنجارهایی پای بند هستند که امنیت مالی و جانی وسیعی را به همراه دارد، از دیدگاه اسلام (با توجه به حقوق جزایی اسلام)، واجد حداقل عناصر ضروری برای برقراری نظم اجتماعی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.