Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن و تاریخچه آن (علومی که به دنبال قرآن پدید آمد)

نویسنده:

(7 صفحه - از 733 تا 739)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، فقه، حدیث، معانی، تفسیر قرآن، احکام، علم، قرآن پدید، مفاهیم قرآن جنبه‌های اعجازی قرآن، وجوب

خلاصه ماشینی:

"البته می‌دانیم که باستناد آنچه گفته شد یعنی اینکه اخبار و روایات قطعیة الصدور وافی باحکام نیست و مسائلی دیگر موجب شده است که اجماع و عقل نیز به مستندات‌ احکام شرعی افزوده گردیده و در روش فقاهی اهل سنت و جماعت قیاس نیز معتبر شناخته شود و احیانا بجای عقل،در فقه جعفری،آنان قیاس را ملاک کار قرار بدهند و در باب قیاس باید گفت که ابو حنیفه نعمان بن ثابت پیشوای مکتب عراق‌ زیادتر از مذاهب دیگر بدان توجه کرده است بطوریکه از روش کار او، بدست می‌آید،ولی از لحاظ دوری از منبع وحی یعنی مدینه،بیشتر متوجه‌ قیاس شده است و به اخبار کمتر اعتماد کرده و برخلاف مالک ابن انس پیشوای‌ مکتب مدینه(97-179)که در مرکز وحی زندگی می‌کرد باخبار و احادیث‌ اعتماد زیادتری داشت کتاب الموطاعمالک از قدیم‌ترین کتب حدیث است که شامل‌ یکهزار و هفتصد حدیث تشریعی است مابین این دو مکتب مدینه و عراق مکتب‌ سومی پدید آمد بنام مذهب شافعی به پیشوائی محمد بن ادریس شافعی 150 ه ق،وی شاگرد مالک بود پس از مذهب شافعی مکتب فقهی دیگر بریاست احمد بن حنبل بوجود آمد این شخص از شاگردان شافعی است وی توجه زیادی‌ باجماع داشت لکن مهمترین مذهب فقهی که در تمام شئون اخلاقی و عبادی‌ و اجتماعی بحث می‌کند مکتب جعفری است به پیشوائی امام جعفر صادق علیه- السلام مکتب حضرت صادق از جهات فقهی و از این جهت که امام و از دودمان‌ حضرت رسول اکرم(ص)است در متن دین اسلام تربیت شده است از همه‌ مکتبهای دیگر قوی‌تر است خود بسیاری از مشکلات قرآن را تفسیر کرده و اصول احکام و قواعد آن را استخراج کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.