Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین

نویسنده:

مترجم:

ISC (18 صفحه - از 36 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : دینی، خدا، فلسفه دین، الوهیت، تجربه، فیلسوف، قدرت، استدلال، فلسفه دین با فلسفه اخلاق، دیدگاه

خلاصه ماشینی: "درواقع آیا نباید خدا آنهم خدای مطلق چنین تصور شود که به روشی‌ جهان را خلق کرده است که موجودات به‌وسیله قوانین(و اصول ثابت)بوجود آمده در جهان،به غایات الهی‌ می‌رسند؟آیا اگر ما او را اینگونه تصور کنیم،افکارمان‌ نسبت به خدا ناقص‌تر نخواهد شد یعنی به این ترتیب که‌ او می‌خواسته روندهای قانونی ماندگار را بردارد و امور اعجازی را جانشین آنها کند؟برخی فلاسفه و متکلمین‌ بر این امر اصرار دارند و استدلال کرده‌اند که آن تلقی از الوهیت که مبتنی بر اعتقاد به معجزه است نسبت به‌ روشهای دیگر(مثل تلقی انسان‌انگاری خدا و تلقی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ما وراء الطبیعی)به خدا نزدیکتر است تا آن خدایی که«در یک روز سرد در باغ»قدم می‌زند یا آن خدایی که به عنوان‌ منشأ یا منبع وجود برتر است. در بررسی ادعاهای دینی به عنوان اندیشه های عام‌ فلسفی و ما بعد الطبیعی ممکن است اعتراض شود که آیا اصلا تجربه دینی باید مورد بحث قرار گیرد یا نه؟آیا تضاد دقیقی بین رویکرد فلسفی(برای داوری در مورد ادعاهای دینی)و رویکرد تجربی وحود ندارد؟ادعاهای‌ تجربی مثل اینکه:«من می‌دانم که خدا وجود دارد زیرا من با او روبرو هستم،زیرا او خود را به من شناسانده‌ است... آنها اعتقاد دارند که برای اثبات شک‌گرایی معقول درباره«خدای‌ فلاسفه»،نمی‌توان از طریق نظم دادن به وحی الهی عمل‌ کرد بلکه کلام فلسفی یک دام است:یعنی مسئول است و مسئولیت دارد که بطور بی‌تناسب خدا را تا سطح مفاهیم‌ و مقولات(محدود و نسبی)پایین آورد،یا اینکه اگر او (خدا)در تورها و شبکه‌های ادارکی ما قرار نگرفت، چنین قضاوت کند که او اصلا نمی‌تواند وجود داشته‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.