Skip to main content
فهرست مقالات

صلاحیتهای حرفه معلمی: برنامه درسی پنهان و طراحی آموزشی

نویسنده:

(2 صفحه - از 8 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،برنامه درسی پنهان ،برنامه ،دانش‌آموز ،کارکنان ،برنامهء درسی پنهان ،برنامهء درسی رسمی ،معلمی برنامه درسی پنهان ،ارزشیابی ،شکل‌گیری برنامهء درسی پنهان ،طراحی آموزشی ،یادگیریهای دانش‌آموز به برنامه درسی ،مدرسه ،تدریس ،شکل‌گیری طرز تلقی‌های دانش‌آموزان اثر ،تأثیر برنامهء درسی پنهان ،برنامهء درسی هدفهای آموزشی ،فراگیرنده ،قوانین و مقررات مدرسه ،برنامه درسی پنهان دانش‌آموز ،عوامل مؤثر در شکل‌گیری ،یادگیری دانش‌آموز ،تربیت فرگیرندگان طراحی و برنامه‌ریزی ،روابط کارکنان آموزشی ،شکل‌گیری برنامهء پنهان ،کارکنان مدرسه ،مشارکت ،رابطهء تدریس با برنامهء درسی ،یادگیری دانش‌آموز تأثیر ،ارزش

خلاصه ماشینی:

"سؤال اساسی این است که آیا مجموعهء یادگیریهای دانش‌آموز به برنامه‌ درسی رسمی محدود است؟آیا می‌توان‌ عوامل مؤثر در شکل‌گیری تجربیات را تحت کنترل درآورد و مانع تأثیر عوامل‌ دیگر شد؟چنین چیزی عملا غیر ممکن‌ است. زیرا عوامل دیگری که جزو برنامه‌ رسمی نیست و از دید و مشاهده‌ برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت نیز پنهان است،در فکر و عواطف و رفتار فراگیرنده اثر می‌کند و اغلب موارد، مؤثرتر از برنامهء درسی پیش‌بینی شده عمل‌ می‌کند. اگرچه‌ هر برنامهء درسی ویژگیهایی دارد که خاص‌ مؤسسه‌ای معین است،وجود این‌گونه‌ برنامه‌های پنهان تا حد بسیاری کل فرآیند تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند5» عواملی که در شکل‌گیری برنامهء درسی‌ پنهان یا غیر مدون تأثیر دارد عبارت است: 1-قوانین و مقررات مدرسه‌21 این عامل در ایجاد برنامهء درسی پنهان‌ بسیار موثر است. عامل دیگر،آگاهی برنامه‌ریزان و معلمان از عوامل غیر آشکاری است که در آموزش موثر است؛مثلا وقتی معلم‌ دانست که نوع برخورد او در ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان و آثار ارزشیابی‌ مؤثر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.