Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه معلم: فرهنگ عروضی

معرف:

(3 صفحه - از 20 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"اگرچه ایشان با اصلاحاتی همچون‌ تبدیل دو نوع سبب خفیف و ثقیل به یک‌ سبب و تبدیل دو نوع وتد مقرون و مفروق‌ به یک وتد و تبدیل سه نوع فاصله و ترک کلیهء زحافات و استخراج تمامی اوزان از «متفاعلاتن»و مستقل ساختن اوزان‌ مستخرجه باب خیری در حل بسیاری از مشکلات گشود،اما شیوهء ابداعی ایشان‌ نهایتا به طرح افاعیلی اختراعی و نامأنوس‌ منجر شد که اذهان معتاد به افاعیل مأنوس‌ را در انطبقا افاعیل پیشین با این نوآورده‌ها به مشکل دچار ساخت و بر مشکلات‌ افزود»8حال آنکه چند سالی پیشتر از ایشان،استاد اسم و رسم‌دار دیگری،که‌ دست بر قضا او نیز در شعر و شاعری‌ دست داشت طی رساله‌ای مشروح و انتقادی،با بیان اهم نقایص و مشکلات،به‌ جهت حل معما و رفع تناقضات موجود،با عنایت به مبانی علم زبان‌شناسی شیوه‌ای‌ علمی و در عین حال ساده و همه کس فهم‌ ارائه کرده بود و یکباره قید اسباب و اوتاد و فواصل را زده و بنای کار را یکسره بر ترکیب کمی هجاهای کوتاه و بلند قرار داده‌ بود و برای رسیدن به دو مقصود احتراز از نقصها و خطاهای علم عروض و سهولت‌ فهم و حفظ آن،در وضع شیوه و قوانین‌ جدید نکاتی را به ترتیب زیر مورد توجه‌ قرار داده بود: 1-قرار دادن مبنای اوزان شعر فارسی‌ بر کمیت هجاها و ترک مبانی قدیم که‌ متحرکات و سواکن و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.