Skip to main content
فهرست مقالات

رو در رو: خط تحریری، مشکلات و راهبردها: میزگرد معلمان و کارشناسان

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 4 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : معلمان، خط تحریری، آموزش، آموزش خط تحریری، هراتی، کلاس آقای صفارپور کار آموزش، صفارپور کار آموزش خط تحریری، کتاب، خط نستعلیق، دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"تجربیات همکاران در مناطق گوناگون‌ نشان می‌دهد که در مسئله خط،بیشتر از(به تصویر صفحه مراجعه شود) هراتی: باتوجه به این‌که اصولا دندانه‌دار نوشتن کلمات بر مفاصل و اعصاب بچه‌ها اثر منفی می‌گذارد و سبب مصرف کاغذ و پاک‌کن می‌شود و روی هم رفته،نوعی خشونت‌ به وجود می‌آورد،در مورد خط تحریری برنامه‌ریزی کردیم. محقق:در مورد آموزش خط تحریری،یکی از سؤالاتی که شاید همهء خوانندگان مجله داشته باشند،این است‌ که باتوجه به اینکه این کار مقدار زیادی‌ وقت می‌برد،همکارانی که آموزش‌ می‌دهند،فرصتهایشان را چگونه تقسیم‌ می‌کنند؟آیا آموزش خط در زنگ هنر صورت می‌گیرد یا سر درس املا و ساعتهای فارسی است یا ساعتهایی اضافه(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر ساعت مدرسه در نظر گرفته می‌شود؟ هراتی:برای آموزشهای عملی، مهارتهای انگشتان لازم است و نمی‌توان به‌ هیچ عنوان منکر این موضوع شد. به هرحال،این بحثی است که‌ به نظر من از دو جنبه می‌توان به آن نگاه‌ کرد:یکی از جنبهء هنری و ارزشهای قومی‌ و ملی و دیگری از جنبهء آموزشی که باید میان اینها تفکیک قایل بشویم تا این مشکل‌ پیش نیاید که بچه‌ها با خطی ناخوانا خوشنویس بشوند(مثلا شکسته‌نویسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ممتاز)یا اصلا بلد نباشند که خوش‌خط و خوانا بنویسند. باتوجه به‌ اینکه دانش‌آموزان تمام مسایل مربوط به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خط تحریری را در کلاس سوم آموزش‌ نمی‌بینند،تغییر خط کتابهای فارسی از کلاس سوم ابتدایی مشکلی به وجود نمی‌آورد؟یعنی بچه‌ها لااقل در مورد خواندن،که یکی از ارکان چهارگانهء زبان‌آموزس است،با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند؟ هراتی:البته متن کتاب برای آموزش‌ خط تحریری تنظیم نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.