Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های آموزشی و روشهای کاربردی

نویسنده:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : مفهوم غیرترکیبی ،ترکیبی ،مفهوم‌سازی ،گانیه ،غیرترکیبی ،کلامی ،یادگیری مفاهیم ،مفاهیم انتزاعی ،انتزاعی ،مثالهای مثبت و منفی ،مفهوم ترکیبی ،مفاهیم رابطه‌ای ،طبقه‌ای از محرکها ،مفاهیم عینی ،روش آموزش ،تداعی‌های کلامی ،عینی ،مفاهیم و اصول ،مراحل آموزش ،مثالهای مثبت ،آموزش مفاهیم ،منفی ،صفات مفاهیم ،توضیحات ،توضیحات معلم ،مثال منفی ،آموزش اصول ،هدفهای آموزشی ،تشکیل می‌دهند ،مهم‌ترین صفت

خلاصه ماشینی:

"روی‌ این اصل،در آموزش مفاهیم برای‌ نواموزان،ابتدا باید از مفاهیمی که صفات‌ کمتری دارند آغاز کرد و به تدریج به مفاهیم‌ با صفات بیشتر،که دشوارتر است، رسید. در صورتی که باید با استفاده از تمام حواس دانش‌آموزان به آشکار ساختن‌ و مورد توجه قراردادن صفاتی که ظاهرا پنهان است ولی برای یادگیری صحیح‌ مفاهیم ضرورت دارد،بپردازند. مانند آموختن مفهوم کتاب به کودک که باید تعدادی کتاب با شکل،رنگ،اندازه و موضوعات گوناگون به او نشان دهید تا مفهوم کتاب را بیاموزد؛ولی آموزش‌ مفاهیم انتزاعی با تعریفی،تنها از طریق‌ توضیح کلامی زنجیره‌ای و مفاهیم‌ رابطه‌ای تشکیل دهندهء مفهوم تازه‌ امکان‌پذیر است. بر این اساس، معلمان کلاسهای پایین و ابتدایی باید به‌ دانش‌آموزان کمک کنند تا پیوندهای‌ سازمان یافتهء تداعیهای کلامی را یاد بگیرند نه مفاهیم و اصول را. مانع دوم این است که احتمال دارد قبل‌ از تسلط دانش‌آموزان بر تداعیهای کلامی، معلمی بخواهد مفاهیم و اصول را به آنها آموزش دهد. اگر به این‌ دانش‌آموزان کمک شده بود تا مفاهیم و اصول مربوط به ترکیب زمین را یاد بگیرند و بفهمند(نه اینکه فقط جواب را حفظ کنند)،می‌توانستند به سوال فوق هم‌ جواب درست بدهند؟ مراحل آموزش مفاهیم «دی‌چکو»و«کرافورد»،برای‌ آموزش مفاهیم،هفت مرحلهء مشخصی‌ ارائه داده‌اند که بر مراحل مدل عمومی‌ آموزش مبتنی است. زیرا شواهد زیادی نشان داده است که آموزش پاره‌ای از نامها و اصطلاحات،معانی لغات، عبارات توصیف کننده،صفات مفاهیم و روابط میان آنها به صورت واسطه‌های‌ کلامی برای یادگیری مفاهیم پیش‌نیاز خوبی به حساب می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.