خلاصه ماشینی:
"فرض کنید اگر تقویت مهارتهای اجتماعی هدف تربیتی باشد، برای ارزشیابی آن نمیتوان صرفا از آزمون کتبی استفاده کرد.
اگر یادگیرنده نداند که از او چه انتظاراتی دارند و باید مطالب را برای رسیدن به چه هدف یا هدفهایی یاد بگیرد، برای انجام دادن وظایف یادگیری در او انگیزه ایجاد نمیشود.
توصیهء شمارهء 18 دربارهء تعلیم و تربیت معلم است:«علاوه بر این،معلمانی که امروزه تربیت میشوند تا بعد از سال 2000 میلادی در حال اشتغال خواهند بود،بنابراین تعلیم ایشان باید با توجه به این واقعیت صورت پذیرد»3 پینوشتها (1)علی اکبر سیف،اندازهگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،(تهران،آگاه،1363 (2)پایاننامه دورهء دکتری نگارنده،تحت عنوان «ارایه چهارچوب نظری در خصوص سازماندهی محتوای برنامه درسی با تأکید بر برنامه درسی مطالعات اجتماعی»ص 54 (3)آموختن برای زیستن،گزارش کمیسیون بین المللی توسعه تعلیم و تربیت،(تهران، امیر کبیر،1354)ص 343"