Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای گوناگون ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آموزش علوم)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 38 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ،روشهای گوناگون ارزشیابی پیشرفت ،دانش‌آموزان ،دانش ،امتحان ،معلم ،جانور ،آموزش علوم ،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آموزش علوم ،پرسشهای ،مهارتهای فرآیندی ،تفکر ،ارزشیابی بازتاب آموزش مؤثر درس ،روشهای جایگزینن ارزشیابی استفاده ،سکه‌ها ،جواب ،تکلیف ،امتحان از مهارتهای فرآیندی ،تفکر دانش‌آموز به معلم کمک ،ارزشیابی براساس فعالیت ،بازتاب آموزش مؤثر درس علوم ،مشخصه‌های ،رمینهء ارزشیابی دیدگاه و تفکر ،فعالیت ،درسی طبقه‌بندی حیوانات ،پیشرفت دانش‌آموزان ،استفاده ،دانش آموزان ،جنبه‌های گوناگون ارزشیابی

خلاصه ماشینی:

"از دانش‌ آموزان خود انتظار دارید با این درس چه‌ مفاهیمی یاد گرفته و چه مهارتهایی را کسب‌ کرده باشند(یا پرورش داده باشند)؟به چه‌ اطلاعاتی نیاز دارید تا موفقعیت دانش‌ آموزان را در رسیدن به هدفهای موردنظر ارزشیابی کنید؟آیا می‌خواهید معلومات‌ دانش‌آموزان را بسنجید تا به آنان کمک‌ کنید بهتر یاد بگیرند یا می‌خواهید با این‌ اندازه‌گیری آنان را با یکدیگر مقایسه کنید؟ شما باید زمانی که سوالات امتحانی را طراحی می‌کنید،به تمام این پرسشها پاسخ‌ دهید،بعلاوه بهتر است با روشهای‌ گوناگون ارزشیابی ابعاد متفاوت یک‌ موضوع یا یک مفهوم استفاده کنید. مثلا: لاک‌پشت به کدام دسته از جانوران زیر تعلق دارد: 1-خزندگان 2-پستانداران 3-دوزیستان 4-ماهیها مشخصات:این نوع ارزشیابی بیشتر امتحان از دید معلم است تا از دید دانش‌آموز. 2-پرسشهای باز ممکن است در کاربرد روش پرسشهای‌ باز در همین واحد درسی طبقه‌بندی‌ حیوانات،چنین پرسشی مطرح شود: «فرض کنید در کنار جاده در یکی از (به تصویر صفحه مراجعه شود) روشهای گوناگون ارزشیابی‌ پیشرفت تحصیلی‌ آموزش علوم م-گیل جونز ترجمهء:طاهرهء رستگار کارشناس گروه علوم تجربی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی شهرهای جنوب شرقی کشور قدم می‌زنید. این نوع ارزشیابی فایده‌های زیادی‌ دارد؛از جمله:معلم گزارشهای مستندی‌ از دست‌آوردهای دانش‌آموزان در یک‌ دورهء طولانی در دست دارد و به‌ دانش‌آموزان فرصت داده می‌شود تا به‌ روشهای متفاوت بیاموزند و دلایل کافی‌ برای آن‌گونه دریافتهایی که فراتر از دانش‌ محض است نیز فراهم می‌آید. ممکن است ارزشیابی از مهارتهای‌ فرآیندی هم کتبی و هم برمبنای فعالیت‌ باشد معمولا این نوع ارزشیابی بر«جواب‌ صحیح»تأکید ندارد؛بلکه توانایی‌ دانش‌آموز برای استفاده از فرآیندهای علوم‌ در جمع‌آوری اطلاعات تاکید می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.