Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی از روزنه: دیروز و امروز

نویسنده:

(6 صفحه - از 64 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : آزمونهای سنجش خلاقیت پل تورنس، خلاقیت، مدرسه، معلم، آزمونهای سنجش خلاقیت، داستان، کودکان، دانش‌آموزان، کلاس، آزمونهای سنجش خلاقیت اسپرینتال

خلاصه ماشینی:

"پل تورنس این تستها را در اختیار آزمودنی قرار می‌داد و از او می‌خواست که یکی از آنها را عنوان داستان‌ خود قرار دهد و اضافه می‌کرد که از اینکه‌ داستان شما متن عجیب و غریبی داشته‌ باشد،نهراسید:او بر این باور است که‌ پاسخی خلاق است(انتخاب عنوان)که‌ شامل یک یا چند خصیصهء زیر باشد: انعطاف‌پذیری،اصالت،سلامت فکر و تخیل و نیز اضافه می‌کند:«عقایدی که به‌ ظاهر شوخی،غیرعادی،مسخره و غیر متداول باشد،خلاق خواهد بود. » پل تورنس توصیه می‌کند:«معلمان باید شاگردان را برای دادن این نوع پاسخها،یا انتخاب مسخره‌آمیز،تشویق کنند و مراقب‌ باشند تا آنان مورد سرزنش دانش‌آموزان‌ دیگر قرار نگیرند. برای این کار لازم است پاسخهای غیر متداول و استثنایی آنان مورد توجه قرار گیرد و آنها را به سبب جوابهای غیرعادی‌ مورد مؤاخذه قرار ندهید. مطالب‌ درسی به جای آنکه به صورت اطلاعات و اخبار به شاگردان ارائه شود،باید به شکلی‌ طراحی و در اختیار آنان قرار گیرد که اولا آنها را به فکر کردن وادار سازد،ثانیا به‌ جای معرفی یک روش قالبی،از آنان‌ بخواهید از هر راهی که امکان دارد،به‌ جواب مسئله برسند و ثالثا به آنها تفهیم‌ شود که ممکن است مسئله جوابهای‌ دیگری هم داشته باشد. از طرف دیگر جو کلاس باید به‌ گونه‌ای باشد که محیطی آزاد و مساعد برای اندیشیدن شاگردان فراهم آید تا کلیشه‌های ذهنی آنان درهم شکسته شود و دریابند که باید فکرشان را به کار اندازند تا در مسیر سازندگی و خلاقیت قرار گیرند و از ابتکارات خود برای پیشرفت تحصیلی‌ حداکثر استفاده را ببرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.