Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های آموزشی و روشهای کاربردی

نویسنده:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : نظریه‌های آموزشی و روشهای کاربردی، تدریس طبقه‌بندی هدفهای آموزشی، تدریس، طبقه‌بندی هدفهای آموزشی، طبقه، طبقه‌بندی، اکتشافی، روش، هدفهای آموزشی، معلم

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله،باتوجه به روشهای‌ یا شده(نمایشی،اکتشافی محض‌ و اکتشافی هدایت شده)،مدلها و الگوهای‌ تدریس ویژه‌ای را انتخاب کردیم که اولا با نظریات صاحبنظران آموزشی هماهنگی‌ داشته باشند،ثانیا نمونه‌هایی باشد که‌ شخصا در کلاسهای واقعی درس مورد استفاده و تجربه قرار داده‌ایم. (به تصویر صفحه مراجعه شود) گونه‌های یادگیری در حیطهء شناختی بلوم و همکارانش،هدفهای آموزشی‌ این حیطه را بر حسب درجات دشواری‌ آنها،به شش سطح(از ساده تا مشکل) تقسیم کرده‌اند. به عبارت دیگر،طبقه‌بندی‌ بلوم،کاملا براساس روش آموزش‌ نمایشی و منطبق با سلسله مراتب یادگیری‌ گانیه است و یادگیری هدفهای آن‌ به صورت متوالی از ساده به مشکل انجام‌ می‌گیرد: 1-دانش یا آگاهی:یادگیریهایی است‌ که به کمک تکرار و تقویت صورت‌ می‌گیرد. 3-کاربرد با به کار بستن:توانایی به‌ کار بردن با استفاده از آموخته‌های قبلی در موقعیتهای جدید بدون کمک گرفتن از دیگران،یا آموزش در خدمت عمل است؛ واکنش دانش‌آموز در این سطح یادگیری، به صورت به کار بستن،تبدیل‌ کردن،استفاده کردن،حساب کردن،حل‌ کردن،اصلاح کردن،تهیه دیدن و نظیر اینهاست. 6-ارزشیابی و قضاوت:داوری‌ آگاهانه دربارهء ارزش امور و موضوعات‌ گوناگون،اندیشه‌ها،روشها،راه‌حلها، طرحها،اصول و قواعد، ابداعات،اختراعات و خلاقیتها برای‌ منظوری خاص و براساس ملاک و معیاری‌ معین و مشخص است؛ارزشیابی براساس‌ دو واکنش فرد ارزشیاب صورت می‌گیرد: الف)داوری براساس ملاکهای بیرونی‌ که توانایی مقایسه نظریه‌ها،تعمیمها، (به تصویر صفحه مراجعه شود) واقعیتها،و ارزشهای گوناگون با معیارهای‌ موجود در خارج از ذهن آدمی است؛ب) داوری براساس شواهد درونی یا ذهنی در اوقاتی است که معیار بیرونی وجود نداشته‌ باشد و شخص ارزشیاب بر حسب‌ معیارهای درونی خویش در مورد ارزش‌ یک اثر ادبی یا هنری بی‌نظیر یا خطاهای‌ احتمالی آن قضاوت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.