Skip to main content
فهرست مقالات

خلق جدید در شعر

نویسنده:

(3 صفحه - از 55 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : انشا، غزل، خبر، شاعر، صیغه، خبر و انشا، متکلم، خبر با صیغه مخاطب، هیجان، مطلع

خلاصه ماشینی:

"غ 228 خبر با صیغه مخاطب و متکلم خبر با صیغه مخاطب تقریبا به حوزهء انشایی نزدیک می‌شود، زیرا نوعی تأویل ندا پیدا می‌کند و چون به حوزهء گفتار نزدیک‌ می‌شود،سعدی بنا به طبیعت آدمی،در ابراز شوق از وصال و گلهء مستقیم از معشوق،از آن سود می‌جوید: آمدی وه چه مشتاق و پریشان بودم‌ تا برفتی ز برم صورت بیجان بودم غ 379 (به تصویر صفحه مراجعه شود) چو تو آمدی مرا بس که حدیث خویش گفتم‌ چو تو ایستاده باشی ادب آنکه من بیفتم غ 369 (به تصویر صفحه مراجعه شود) بسکه در منظر تو حیرانم‌ صورتت را صفت نمی‌دانم غ 416 وه که جدا نمی‌شود نقش تو از خیال من‌ تا چه می‌شود به عاقبت در طلب تو جان من غ 471 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با صیغهء متکلم این قسم را شیخ برای بیان نوعی کشف و مکاشفه و هیجان‌ درونی،که خبر از حالتی عرفانی می‌دهد،به کار می‌برد: همه عمر برندارم سر از این خمار مستی‌ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی‌1 غ 523 یا افسوس بر گذشته و تاسف بر غفلت که در حالت پشیمانی به‌ انسن دست می‌دهد و طبیعتا به سیاق متکلم بر زبان می‌آید: من ندانستم از اول که تو بی‌مهر و وفایی‌ عهد نابستن از آن به که ببندی و نپایی غ 509 نکتهء مهم در غزل سعدی این است که حتی عباراتی که ظاهر خبری دارند،به نوعی از عاطفه و هیجان انشا بهره‌مندند و شیخ‌ اجل آنها را از صورت گزارش خشک و بی‌روح به درآورده است و حتی صیغه غایب خبری هم به نوعی همدلی برمی‌انگیزد و گاه به‌ صورتی است که گویی شاعر برای کسی درد دل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.