Skip to main content
فهرست مقالات

فعالیتهای تکمیلی در آموزش علوم دوره راهنمایی (فایده های جانوران)

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : جانوران ،فعالیت ،دانش‌آموزان ،فعالیتهای یاددهی ،فعالیتهای تکمیلی در آموزش علوم ،راه مشاهده گلهای گیاهان گوناگون ،راه مشاهده میوه‌های گیاهان گوناگون ،پرورش مهارت ارتباط از راه ،مدرسه ،ظرف ،کاغذ ،معلم ،هنری ،آموزش علوم دوره راهنمایی ،فایده‌های جانوران ،مفهوم ،کتاب ،وسایل ،واژه ،مشاهده ،ارتباط ،کار ،هدفها ،پرورش مهارت مشاهده از راه ،گل و میوه ،درسهای مرتبط با نگه‌داری جانوران ،دانش‌آموزان از راه مشاهده ،مهارت ارتباط از راه شرکت ،کتاب درسی ،گیاهان گوناگون

خلاصه ماشینی:

"روی تکه‌ای نان یا بیسکویت بگذارند،مزه کنند و بخورند،چه نتیجه‌ای می‌گیرند؟ از دانش‌آموزان بپرسید:حدس می‌زنید کره را در چه کارخانه‌ (یا کارگاه)هایی می‌سازند؟ فعالیت شماره 7 هدفها: 1-افزایش مهارت در ساختن؛ 2-پرورش ذوق هنری؛ 3-جلب توجه به آموزش علوم از راه فعالتهای هنری و برعکس. دانش‌آموزان در جریان فعالیتهای مناسب برای این بخش،کم‌کم‌ وارد«باغ»درس می‌شوند!برای مثال،در درس هفتم واژگانی از قبیل«گیاه»،«ریشه»،«ساقه»،«برگ»،«گل»و«میوه»واژه‌های‌ کلیدی برای ورود به بحث هستند و واژگانی مانند«ذره‌بین»(که‌ برای اولین بار در کتاب به کار می‌رود)،«گل دادن»،«میوه‌ دادن»،«قسمت»،«قسمت گیاه»و علاوه بر این نیز باید در درجه‌ بعدی اهمیت مورد آموزش قرار گیرد. کار و روش معلمی که دسترسی به هیچ ابزار و امکاناتی‌ جز کتاب و تجربهء زندگی دانش‌آموز و خودش ندارد و از این دو بیشترین و بهترین استفاده را،برای پویایی و فعال کردن جریان‌ یاددهی-یادگیری می‌برد بسیار ارزشمندتر از کار معلمی است که‌ باوجود دسترسی به امکانات دیگر،همان راه و روش استفاده از تجربه خود و دانش‌آموزان و کتاب درسی را در پیش می‌گیرد. فعالیت یاددهی-یادگیری: دانش‌آموزان باید گیاهان گوناگون را با دقت مورد مشاهده قرار دهند و از آنان بپرسید:همهء گیاهان چه چیزهایی دارند؟6 به آسانی می‌توان انتظار داشت که آنان به«سبز بودن،برگ‌ داشتن،ساقه داشتن و در صورتی که امکان بیرون کشیدن نمونه‌ها از باغچه یا... (6)-در مورد این سؤال باید توجه داشت که به کار گرفتن عبارتهایی مانند:این‌ گیاهان از چه نظر به هم شبیه هستند یا چه شباهتهایی باهم دارند؟پس از مشاهده‌ مناسب نیست و در پایهء اول،وسیله ارتباطی کلامی مناسبی نیست،گرچه‌ متأسفانه در کتاب درسی به کار رفته‌اند(صفحه 6)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.