Skip to main content
فهرست مقالات

فعالیتهای تکمیلی در آموزش علوم دوره راهنمایی (فایده های جانوران)

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : جانوران، فعالیت، دانش‌آموزان، فعالیتهای یاددهی، فعالیتهای تکمیلی در آموزش علوم، راه مشاهده گلهای گیاهان گوناگون، راه مشاهده میوه‌های گیاهان گوناگون، پرورش مهارت ارتباط از راه، مدرسه، ظرف

خلاصه ماشینی: "روی تکه‌ای نان یا بیسکویت بگذارند،مزه کنند و بخورند،چه نتیجه‌ای می‌گیرند؟ از دانش‌آموزان بپرسید:حدس می‌زنید کره را در چه کارخانه‌ (یا کارگاه)هایی می‌سازند؟ فعالیت شماره 7 هدفها: 1-افزایش مهارت در ساختن؛ 2-پرورش ذوق هنری؛ 3-جلب توجه به آموزش علوم از راه فعالتهای هنری و برعکس. دانش‌آموزان در جریان فعالیتهای مناسب برای این بخش،کم‌کم‌ وارد«باغ»درس می‌شوند!برای مثال،در درس هفتم واژگانی از قبیل«گیاه»،«ریشه»،«ساقه»،«برگ»،«گل»و«میوه»واژه‌های‌ کلیدی برای ورود به بحث هستند و واژگانی مانند«ذره‌بین»(که‌ برای اولین بار در کتاب به کار می‌رود)،«گل دادن»،«میوه‌ دادن»،«قسمت»،«قسمت گیاه»و علاوه بر این نیز باید در درجه‌ بعدی اهمیت مورد آموزش قرار گیرد. کار و روش معلمی که دسترسی به هیچ ابزار و امکاناتی‌ جز کتاب و تجربهء زندگی دانش‌آموز و خودش ندارد و از این دو بیشترین و بهترین استفاده را،برای پویایی و فعال کردن جریان‌ یاددهی-یادگیری می‌برد بسیار ارزشمندتر از کار معلمی است که‌ باوجود دسترسی به امکانات دیگر،همان راه و روش استفاده از تجربه خود و دانش‌آموزان و کتاب درسی را در پیش می‌گیرد. فعالیت یاددهی-یادگیری: دانش‌آموزان باید گیاهان گوناگون را با دقت مورد مشاهده قرار دهند و از آنان بپرسید:همهء گیاهان چه چیزهایی دارند؟6 به آسانی می‌توان انتظار داشت که آنان به«سبز بودن،برگ‌ داشتن،ساقه داشتن و در صورتی که امکان بیرون کشیدن نمونه‌ها از باغچه یا... (6)-در مورد این سؤال باید توجه داشت که به کار گرفتن عبارتهایی مانند:این‌ گیاهان از چه نظر به هم شبیه هستند یا چه شباهتهایی باهم دارند؟پس از مشاهده‌ مناسب نیست و در پایهء اول،وسیله ارتباطی کلامی مناسبی نیست،گرچه‌ متأسفانه در کتاب درسی به کار رفته‌اند(صفحه 6)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.