Skip to main content
فهرست مقالات

رو در رو: تغییر برنامه آموزش علوم چرا و چگونه؟: میزگرد معلمان و کارشناسان

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 62 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : معلمان، تغییر برنامه آموزش علوم، برنامه، آموزش علوم، کتاب، ارزشیابی، تدریس، خلخالی، طرح، مدارس

خلاصه ماشینی:

"رشد معلم:جناب خلخالی جلسه پیش‌ مطالبی راجع به شورای سیاست‌گذاری‌ علمی و تربیت متخصصان برنامه‌ریزی‌ درسی گفتند:این سؤال برای ما پیش‌آمد که آیا اول اینها را ایجاد بکنیم بعد به سراغ‌ تغییر برنامه برویم یا اینکه می‌توان دو کار را همزمان انجام داد؟ خلخالی:باتوجه به تجاربی که در این‌ 20 سال در مسایل برنامه‌ریزی درسی برای‌ ایجاد نوآوری در آموزش علوم داشتم، می‌توانم بگویم که همیشه با این مسئله‌ مواجه بودیم که هر طرح نوآور نمی‌تواند مسیر خود یعنی بستر مناسب خود را پیدا کند و با موفقیت در جهت اهداف تعیین‌ شده برای طرح،پیش برود. علاوه بر صحبتهایی که در ارتباط با سخنان جناب‌ خلخالی می‌فرمایید بگویید که اصولا چگونه می‌شود وابستگی معلم به کتاب را کم کرد؟ امانی:آقای خلخالی مطالبی که‌ ضروری بود و این‌که یک چنین طرحی باید اجزا و جوانب را در نظر بگیرد،فرمودند ما همیشه بعد از چنین بحثهایی به اینجا می‌رسیم که سرانجام نقطه شروع کجاست؟ البته این تجربه منفی را هم داریم که در چند سال اخیر بعد از ارائه خیلی از طرحهای‌ اساسی و کامل و مواجه شدن با مشکلات‌ اجرایی،می‌گوییم که چه باید کرد؟این چه‌ باید کرد نقطه شروعی برای از دست دادن‌ جوانب اصلی طرح و پایین آوردن‌ استانداردها،و نادیده گرفتن آن قسمتهایی‌ است که طرح بر پایه آنها استوار شده است‌ و در نهایت،اجرای طرح به شکل ناقص‌ ظاهری و نمایشی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.