Skip to main content
فهرست مقالات

صلاحیتهای حرفه معلمی: تشخیص نیازها، تعیین هدفها

نویسنده:

(5 صفحه - از 4 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تشخیص، معلم، نیازها، برنامه، تعیین هدفهای برنامهء درسی اطلاعات، معلمی تشخیص نیازها تعیین هدفها، تشخیص نیازها، هدفهای، ارزشیابی

خلاصه ماشینی: "به همین دلیل،باید تشخیص داده می‌شود: آیا معلمان توانایی علمی لازم را دارند؟ مدارک علمی و تخصص آنها با موضوع تدریس تناسب دارد؟ از چه روشهای تدریسی استفاده‌ می‌کنند؟ برای همسو کردن محتوای دروس‌ ارتباط لازم را با یکدیگر دارند؟ ج)ارزشیابی و امتحانات:در مرحلهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) تشخیص نیاز،بررسی لازم در خصوص‌ ارزشیابی از دو نظر انجام می‌پذیرد: یکی اینکه باید مشخص کرد در تهیه‌ سؤالات امتحانی و ارزشیابی چه عواملی‌ دخالت دارند. یک معلم کلاس دوم راهنمایی‌ تحصیلی برای آموزش اخلاق اجتماعی به‌ دانش‌آموزان برنامه زیر را طراحی کرده‌ است: الف)نیازهای شاگردان خود را چنین‌ تشخیص داده است‌5 -این نوجوانان به خانواده‌هایی‌ وابسته‌اند که سطح زندگی متوسطی دارند. کمیتهء برنامه‌ریزی درسی در جهت‌دهی‌ ارزشی به چند سؤال اساسی پاسخ‌ می‌دهد: -برای تعیین هدفهای برنامهء درسی‌ اطلاعات مربوط به کدام یک از مبانی‌ ارزش بیشتری دارد؟ -اساسی‌ترین هدف تعلیم و تربیت‌ کدام سات؟ -آیا بیان هدفها به شکل رفتاری‌ مطلوب است؟ -کدام یک از مواد و موضوعات درسی‌ ارزش بیشتری دارد؟ -محتوا ارزش بیشتری دارد یا روش یا هردو؟ -آیا لزوما محتوای برنامهء درسی باید از قبل تهیه شود یا معلم می‌تواند با سازماندهی تجربیات یادگیری مناسب، فراگیرندگان را در جریان آموزش درگیر سازد و به کسب شناخت مهارتها و گرایشهای موردنظر هدایت کند؟ پاسخهای این سؤالات مرحلهء گردآوری اطلاعات را به تعیین هدفهای‌ برنامهء درسی مربوط می‌سازد و تکلیف‌ برنامه‌ریزان را از نظر امور ارزشی تا حدودی روشن می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.