خلاصه ماشینی:
"دلیل این امر هم روشن است:افراد متفاوتی از نقشه استفاده خواهند کرد که استعدادها،علیق و تجربیات متفاوتی دارند و مسلما نمیتوان همهء آنان را وادار کرد که تا از یک قالب مشخص استفاده آموزش جغرافیا اهمیت و مسایل استفاده از نقشه در آموزش جغرافیا101 قسمت ششم سیاوش شایان (به تصویر صفحه مراجعه شود) کنند.
مطالعاتی که روانشناسی یادگیری در این مورد انجام دادهاند،این مطلب را تأیید میکند که:برخی افراد برای یادگیری و به خاطر سپردن نقشه و جزئیات آن، معمولا از مکانها یا پدیدههای مهم شروع میکنند.
عدهء دیگری برای یادگیری مطالب روی نقشههای جغرافیایی،نقشه را قسمت قسمت میکنند،ابتدا یک قسمت را به خوبی مورد بررسی قرار میدهند و پدیدهها یا مکانهای مربوط به آن را به خاطر میسپارند و بعد به سراغ بخشهای دیگر نقشه میروند.
یعنی ممکن است شکل عمومی و منظرهء کلی یک نقشهء ابتدای یادگیری مطالب روی نقشه باشد و بعد از این شکل کلی به جزئیات نقشه پرداخته شود."