Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو و گزارش: آیا آموزش از تربیت مهم تر است (نگاهی به همایش برنامه درسی و پرورش تفکر)

گزارشگر:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

خلاصه ماشینی:

"آن‌ها بعد از سال‌ها،درصدد مطالبه حقوق‌ از دست رفته و ترمیم وضعیت معیشتی‌ حرفه خود برآمدند و این‌ها همه در حالی‌ است که در گوشه دیگری از شهر، عده‌ای در همایشی،تحت عنوان‌ «برنامه درسی و پرورش تفکر» می‌کوشیدند راهکارهایی برای پرورش‌ مهارت‌های تفکر در برنامه‌های درسی‌ دانش‌آموزان پیدا کنند. در آموزش‌ و پرورش متأسفانه این موضوع جا افتاده‌ است که همه عقل دارند و متفکرند؛پس نیازی به تمرین و درس و برنامه‌ریزی برای تفکر وجود ندارد. » در پایان سخنرانی،دکتر مهر محمدی از این‌که بیشتر از زمان مقرر صحبت کرد،عذرخواهی کرد و از سخنرانی بعدی،دکتر نادر قلی قورچیان، خواست که راه او را در پیش نگیرد و از او تقلید نکند!دکتر قورچیان،رئیس بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی‌ است:«فرا پیچیدگی و برنامه درسی‌ بصیرت‌ها و پاسخ گویی»موضوع مورد بحث او بود:«بصیرت‌ها در نظام تعلیم و تربیت و هسته مرکزی آن برنامه درسی‌ در عصر کیمیاگران ذهنی و فراپیچیدگی‌ کمی و کیفی جهان و تمدن با دو پدیده‌ جهان شمولی و بین‌المللی شدن در قلمرو مدارس مطرح است که من سعی‌ خواهم کرد در این‌جا آن‌ها را مورد کنکاش قرار دهم. » وی اهداف این همایش را پیدا کردن‌ راهکارهایی برای عملیاتی کردن بحث‌ پرورش تفکر در برنامه‌های درسی‌ دانست:«باید به نوعی به وسیله‌ برنامه‌های درسی بتوانیم دانش‌آموزان را وارد به تفکر کنیم که در مقایسه با مسائل‌ زندگی و جهان آینده بتوانند از دانش و یافته‌های خودشان به‌طور متفکرانه‌ استفاده کنند. موضوع سخنرانی دکتر حسینی،استاد دانشگاه علوم تربیتی‌ یزد،درباره نقش معلم در رشد خلاقیت‌ دانش‌آموزان بود:«اگر معلمان آگاهی‌ و دانش،مهارت‌های تدریس و نگرش‌ را،که سه جنبه اساسی کار آن‌هاست، بشناسند و خلاقیت‌های خود را باور بدارند،می‌توانند حتی در صورت‌ ضعف در سایر ارکان برنامه درسی،در کلاس جوی سازنده،پویا و خلاق به‌ وجود آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.