Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت: نو و کهنه در کتابهای درسی

نویسنده:

(2 صفحه - از 18 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : کهنگی مطالب کتاب‌های درسی سخن ،کتاب‌های درسی ،کهنگی ،لباس نو و لباس کهنه ،خانه نو و خانه کهنه ،زبان ،فکر ،دانش‌آموز ،اندیشه ،معیار ،کهنه بودن ،اتومبیل نو و کهنه ،سخن ،موضوع کهنه بودن ،معیار نو و کهنه ،آموزش و پرورش ،زبان امروزی ،خانه و اتومبیل ،فکر کهنه ،طول سی سال ،مفهوم ،این‌جا معیار ،زمان‌های ،سی سال ،ضرب المثل‌ها و سخنانی ،دانش‌آموز امروزی ،موضوع ،علم ،کتابی نو ،معیار مطلوبیت

خلاصه ماشینی:

"کیست که بگوید این شعر سعدی امروز تازه نیست؟ بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی‌غمی‌ نشاید که نامت نهند آدمی یا کیست که داستان‌هایی مانند دهقان فداکار،چشمه و سنگ و چوپان‌ دروغگو یا ضرب المثل‌هایی مانند«هر که بامش بیش برفش بیشتر»،از کوزه‌ همان برون تراود که در اوست»و«آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک‌ است»را متعلق به زمان‌های قدیم بداند؟ در مورد مطالب کتاب‌های درسی‌ نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، نو یا کهنه بودن از دیدگاه دانش‌آموز است،نه از دید یک بزرگسال‌ فارغ التحصیل. در این صورت طبیعی‌ است،فردی که سی سال قبل مطلبی را که در کتاب درسی خوانده است،فکر کند که جرا در طول سی سال،مطلب‌ تغییر نکرده و باز هم در کتاب‌های درسی‌ وجود دارد؟در حالی که توجه ندارد که‌ دانش‌آموز امروزی مانند دانش‌آموزی‌ سی سال پیش خود اوست و مطلب برای‌ او هم تازه است و هم دانستن آن‌ ضروری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.