Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت: نقدی بر ارزشیابی تحصیلی در مراکز آموزشی

ناقد:

(6 صفحه - از 12 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : معلم، محتوای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی معلم، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، ارزشیابی تحصیلی، فراگیرندگان، مراکز آموزشی، محتوا، طرح سؤالات آزمون پیشرفت تحصیلی، اندازه‌گیری میزان پیشرفت تحصیلی، میزان یادگیری فراگیرندگان و دانشجویان

خلاصه ماشینی:

"سؤال این است که اگر آزمون پیشرفت‌ تحصیلی بدون توجه به شرایط و امکانات‌ و وسایل و منابع و آنچه که در کلاس به‌ او عرضه شده است،طراحی شود از چه‌ درجه از روایی برخوردار است؟ محتوای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی‌ معلم ساخته در طراحی سؤالات امتحانی باید به‌ حیطه‌های شناختی توجه شود و ملاک‌های سنجش مواد درسی بین‌ طبقات ششگانه این حیطه توزیع شود و این توزیع به نوع درس و هدف‌های‌ رفتاری بستگی دارد. با این توصیف از صورت بندی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤالات انشایی و یادآوری این نکته که‌ طراح سؤال باید شرایط جلسه امتحان و وسایل لازم برای آزمون و زمان پاسخ گویی‌ و نیز به محتوای ارائه شده در کلاس توجه‌ داشته باشد،درصد قابل توجهی از سؤالات انشایی ناروا خواهند بود. اعتبار محتوا در آزمون‌های پیشرفت‌ تحصیلی منظور از این عبارت این است که آیا آزمون در حکم یک ابزار میزان یادگیری‌ همان درس را می‌سنجد یا خیر و برای این‌ اعتباریابی از جدول دو بعدی هدف محتوا استفاده از آن متعاقبا شرح داده می‌شود. برای سنجش میزان رعایت سطوح‌ حیطه شناختی با استفاده از جدول دو بعدی هدف محتوا،نمره‌های اختصاص‌ یافته به هریک از سطوح شش گانه را محاسبه و با نمره‌ای که باید گرفته باشد (این نمره را قبل از طرح سؤالات آزمون‌ پیشرفت تحصیلی،معلم مشخص‌ می‌کند)مقایسه و میزان این توفیق در جدول شماره 4 منعکس می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.