Skip to main content
فهرست مقالات

نظرخواهی و گفت و گو: رفتار عقلانی و توسعه کتاب خوانی در نگاه کارشناسان

نویسنده:

(14 صفحه - از 10 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، دانش‌آموزان، مدرسه، معلم، اطلاعات، کتاب‌خوانی، کتاب‌خانه، رفتار، کودکان، آموزش و پرورش

خلاصه ماشینی: "هنگام آموزش‌ نباید فقط به جنبه‌های‌ عقالانی و منطقی‌ وجودی یادگیرنده‌ توجه کرد؛ بلکه باید علایق، سلایق و جنبه‌های‌ عاطفی،نگرشی‌ و هیجانی وجودی‌ وی را نیز به همان اندازه‌ مورد توجه قرار داد وقتی دانش‌آموزان از طریق انجام دادن‌ پروژه یا کار کارگاهی و گروهی یا فعالیت‌های،آزمایشگاهی و حتی‌ کتاب‌خانه‌ای،به‌ویژه به صورت گروهی‌ و تشریک مساعی با یک‌دیگر و با بهره‌گیری از همهء منابع و مآخذ و اطلاعات قابل دسترس با مسائل مورد علاقهء خود و موضوعات نسبت به یادگیری‌ احساس می‌کنند و به تخاذ راهبردها و رفتارهای عقلانی،هوشمندانه و منجر به‌ راه‌حل مناسب بیشتر ترغیب می‌شوند. فاصله بین جوانان‌ و بزرگ‌ترها نه‌تنها فاصله‌ای زمانی، بلکه فاصله‌ای ادراکی‌ و بینشی است دکتر منیژه مشیری تفرشی:مدرس دانشگاه برای رسیدن به این هدف،ابتدا باید قوه تعقل و منطق را در دانش‌آموز رشد داد تا در مواجهه با مسائل،از خود رفتار عقلانی و منطقی بروز دهد. از این‌رو در تدوین هر برنامه و در ارائه هر راهکاری برای پرورش این‌گونه مهارت‌ها باید درجه اول بر این مهم تأکید ورزیم‌ که پرورش مهارت‌های تفکر منطقی و عقلانی صرفا در محیطهای آموزشی‌ انجام نمی‌شود و حتی شاید بتوان گفت‌ محیط زندگی دانش‌آموزان در ایجاد و تقویت این مهارت‌ها نقش اصلی را دارند. دکتر منیژه مشیری تفرشی:مدرس دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) به‌طور کلی، برای مهیا کردن‌ بستر مناسب‌ جهت ایجاد هر نوع‌ علاقه و عادتی، فراوانی،ارزانی‌ و در دسترس بودن‌ یک ضرورت است در مورد تشویق به کتاب‌خوانی، خانواده نقش بسیار مهمی دارد و سپس‌ با شروع سن آموزشی،مدرسه مکمل‌ نقش خانواده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.