Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد و گفتگو: ادبیات گریزی یا آسیب شناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، آموزش زبان و ادبیات فارسی، زبان، معلمان، آسیب‌شناسی آموزش زبان و ادبیات، دستور زبان، دانش‌آموز، کتاب، زبان و ادب، مهارت‌های، نوشتن، فرشید نیک، ویرایش، تدریس، لذت، کتاب‌های درسی، متن، ادبیات معاصر، خواندن، مهرداد، ادبیات فارسی در مدارس میزگردی، ادبیات گریزی، درس ادبیات فارسی، مینا فرشید نیک، تقویت، مشکلات، میزگرد ادبیات، ادبیات‌گریزی دانش‌آموزان، زبان و ادب فارسی

خلاصه ماشینی: "در این زمینه،شما در مطالعاتتان به چه رسیده‌اید؟ فرشید نیک:من در بررسی کتاب‌های درسی بعضی از کشورهای‌ دنیا،به خصوص آمریکا و انگلیس،می‌دیدم دستور زبان بسیار کمرنگ‌ است؛یعنی دستور در کنار زبان و ادبیات و در خلال آن آموخته می‌شود، ولی مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی بسیار جدی‌تر گرفته شده است،اصلا وقتی دانش‌آموز راحت حرف می‌زند،چرا باید یک بار اضافی،یعنی‌ آموختن دستور زبان،را روی دوش او بگذاریم؟ محقق:شما این مهارت را برای چه دوره‌هایی لازم و ضروری‌ می‌دانید؟ فرشید نیک:هم در مطالعاتم روی کتاب‌های درسی دیگر کشورها و هم باتجربه کارم در مدارس،به این نتیجه رسیدم که همه‌ی این مهارت‌ها، در همه‌ی دوره‌ها،قابل آموزش و تمرین است و فقط سطح آن تفاوت پیدا می‌کند. این‌ گروه که دور هم جمع شد،در واقع،برای جلوگیری از همین لطمات‌ بود و حاضر است در جلساتی با مؤلفان کتب درسی،برنامه‌ریزان‌ آموزشی و خلاصه،دست‌اندرکاران تهیه و تدوین کتاب‌های زبان و تاریخ‌ ادامه در صفحه 31 میزگرد ادبیات‌گریزی‌ یا آسیب‌شناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی ادامه از صفحه 9 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جواد محقق‌\سید حسن حسینی‌نژاد\احمد مهرداد ادبیات،گفت‌وگو کند تا به روشن‌تر شدن موضوع و شفاف شدن فضای‌ آموزش ادبیات،کمی کرده باشد. ما معمولا دریافتن‌ و گفتن معایب دیگران،ماهرتریم تا در دیدن و بیان محاسن آن‌ها؛ بیش‌ترمان از خواندن شعر و دیدن تابلو یا منظره‌ی طبیعی لذت نمی‌بریم؛ از نوشتن یک نامه‌ی ساده عاجزیم و اصلا در نوشتن بی‌اندازه تنبلیم؛ برای این‌که ما این‌ها را باید در زنگ زبان و ادبیات و انشاء یاد می‌گرفتیم‌ که نگرفته‌ایم؛چراکه این درس شیرین را با زجر و زور خوانده‌ایم و امتحان داده‌ایم؛در صورتی که با تلفیق هنر و ادبیات می‌شود ساعات‌ لذت‌بخشی را در مدرسه فراهم کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.