Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد و گفتگو: ادبیات گریزی یا آسیب شناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، ادبیات، آموزش زبان و ادبیات فارسی، زبان، معلمان، آسیب‌شناسی آموزش زبان و ادبیات، دستور زبان، دانش‌آموز، کتاب، زبان و ادب

خلاصه ماشینی:

"در این زمینه،شما در مطالعاتتان به چه رسیده‌اید؟ فرشید نیک:من در بررسی کتاب‌های درسی بعضی از کشورهای‌ دنیا،به خصوص آمریکا و انگلیس،می‌دیدم دستور زبان بسیار کمرنگ‌ است؛یعنی دستور در کنار زبان و ادبیات و در خلال آن آموخته می‌شود، ولی مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی بسیار جدی‌تر گرفته شده است،اصلا وقتی دانش‌آموز راحت حرف می‌زند،چرا باید یک بار اضافی،یعنی‌ آموختن دستور زبان،را روی دوش او بگذاریم؟ محقق:شما این مهارت را برای چه دوره‌هایی لازم و ضروری‌ می‌دانید؟ فرشید نیک:هم در مطالعاتم روی کتاب‌های درسی دیگر کشورها و هم باتجربه کارم در مدارس،به این نتیجه رسیدم که همه‌ی این مهارت‌ها، در همه‌ی دوره‌ها،قابل آموزش و تمرین است و فقط سطح آن تفاوت پیدا می‌کند. این‌ گروه که دور هم جمع شد،در واقع،برای جلوگیری از همین لطمات‌ بود و حاضر است در جلساتی با مؤلفان کتب درسی،برنامه‌ریزان‌ آموزشی و خلاصه،دست‌اندرکاران تهیه و تدوین کتاب‌های زبان و تاریخ‌ ادامه در صفحه 31 میزگرد ادبیات‌گریزی‌ یا آسیب‌شناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی ادامه از صفحه 9 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جواد محقق‌\سید حسن حسینی‌نژاد\احمد مهرداد ادبیات،گفت‌وگو کند تا به روشن‌تر شدن موضوع و شفاف شدن فضای‌ آموزش ادبیات،کمی کرده باشد. ما معمولا دریافتن‌ و گفتن معایب دیگران،ماهرتریم تا در دیدن و بیان محاسن آن‌ها؛ بیش‌ترمان از خواندن شعر و دیدن تابلو یا منظره‌ی طبیعی لذت نمی‌بریم؛ از نوشتن یک نامه‌ی ساده عاجزیم و اصلا در نوشتن بی‌اندازه تنبلیم؛ برای این‌که ما این‌ها را باید در زنگ زبان و ادبیات و انشاء یاد می‌گرفتیم‌ که نگرفته‌ایم؛چراکه این درس شیرین را با زجر و زور خوانده‌ایم و امتحان داده‌ایم؛در صورتی که با تلفیق هنر و ادبیات می‌شود ساعات‌ لذت‌بخشی را در مدرسه فراهم کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.