Skip to main content
فهرست مقالات

بر ترازوی نقد: نقد و بررسی کتاب «زوال اندیشه سیاسی در ایران»

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 170 تا 197)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، اندیشه سیاسی، زوال اندیشه سیاسی در ایران، اندیشه، طباطبایی، شیعه، فلسفه، ایران، اسلامی، عقل

خلاصه ماشینی:

"اما نکته شایان‌ توجه در این فصل این است که طباطبایی،به غلط، افلاطون را«بنیانگذار فلسفه و بنابراین،فلسفه سیاسی» (ص 13)و«استاد همه فیلسوفان دوره اسلامی‌[!] (ص 33)نامیده و ضمنا مدعی است که این شاگردان‌ مسلمان استاد فلسفه یونانی«از درک روح راستین فلسفهء سیاسی افلاطون ناتوان»بوده‌اند(ص 65)و به این‌ ترتیب،می‌خواهد بگوید که«همه فیلسوفان دوره‌ اسلامی»،از کندی و فارابی گرفته تا ابن سینا و ابن‌ مسویه و خواجه نصیر الدین طوسی و تا جلال الدین‌ دوانی و میرداما و ملا صدرا و عبد الرزاق لاهیجی و حاج ملا هادی سبزواری،فلسفه سیاسی راستین‌ افلاطونی را نفهمیده‌اند و به همین دلیل امروز دچار انحطاط فکری شده‌ایم،در هاویهء هبوط افتاده‌ایم!در همین رابطه می‌گوید: افلاطون که یونانیان او را با توجه به جایگاه بلند و پراهمیت در اندیشهء فلسفی،با خدایان‌[!]مقایسه کرده‌ و او را«خداگونه»می‌دانستند،در دریافت دورهء اسلامی‌ به«افلاطون الهی»و اهل الهیات تبدیل شد و کمترین‌ سخنی که می‌تواند در مورد این ارزیابی گفت،آن است‌ که چنین دریافتی از افلاطون و اندیشهء فلسفی او از بنیاد با شخص و اندیشه او سازگاری نداشته؛(ص 23) در حالی که گفتیم،فلاسفه مسلمان نه‌تنها افکار افلاطون و ارسطو و به طور کلی فلسفه یونانی را درست‌ فهمیدند،بلکه آن را تکمیل و در بسیاری مسائل،افکار نویی را،که قبلا در فلسفه یونانی هرگز مطرح نشده بود؛ به مباحث فلسفی اضافه کردند. طباطبایی در ادامه تعبیر و تفسیرهای غلط و جهت‌دار خود از اندیشه‌های سیاسی فلاسفه شیعه و بزرگ کردن‌ نقاط ضعف آنها در نظریه‌پردازیهای سیاسیشان،به نقل‌ از یک محقق گمنام غربی،ابتدا مدعی می‌شود که‌ "پیامر واضع قانون شریعت‌"بوده است و سپس نبوت، قانوگذاری و یا تشریع را از سیاست‌"اداره امور مدینه‌" و یا تدبیر جدا نموده است،نتیجه می‌گیرد که: «نیازی به گفتن نیست که ابن سینا سعی می‌کند تا توجیهی برای هماهنگی میان ضرورت تشریع اسلامی و تأسیس و ادارهء مدینه پیدا کند،هرچند که..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.