خلاصه ماشینی:
"از زبان چشمه خطکشیهای نامرئی نمرهی بیست از نگاه دانشآموزان مرضیه سعیدی معلم از تهران اگر به دانشآموزان خود به مانند گیاهان بیندیشیم، سنجش پایانی،به منزلهی اندازهگیری و بررسی این گیاهان در یک دورهی زمانی خاص است.
در گذشته،خطکش فلزی را،برای رفتار نامطلوب به کار می ردند؛ اما حالا در بعضی از مدارس خطکش نامرئی را به خاطر برآورده نشدن انتظارات و توقعات سطح بالا،چنان به کار میبرند که،از شدت فرود آمدن،صدایی مهیب میدهد،و دست روح دانشآموز،طوری میشکند و سیاه و کبود میشود که التیام آن،زمانی بیپایان میطلبد.
هنوز هم انتظار و توقع بیست گرفتن، روح دانشآموزان را میآزارد و آنها به جای اینکه یار و یاور هم باشند،رقیب هم میشوند.
اینجا،کارنامهی تحصیلی،نشانهی میزان موفقیت نیست؛حکم محکومیت از طرف دادگاهی ترسناک برای محاکمهی غیابی اوست؛ درحالیکه ما وظیفه داریم،دانشآموز را با تواناییهایش بپذیریم و بعد سعی کنیم،او را در مسیری هدایت کنیم که بتواند استعدادهای خود را بیشتر بشناسد،کمکش کنیم که رشد کند،شکوفه دهد و به بار بنشیند.
>>3 از بین مطالب جمعآوریشده از دانشآموزان،چند نمونه را میآورم و امیداوارم به بهداشت و سلامت روان این عزیزان بیشتر و بهتر بیندیشیم و توجه داشته باشیم که دانشآموزان برای فراگیری زندگی به مدرسه فرستاده میشوند.
اگر چنین شود،یادگیری آنها از ما چهقدر خواهد بود؟ آزاده:بیست یعنی پر کردن حافظه در نقش Recycle Bin ،یعنی طرف برنده در محاکمهی دادگاه(دفتر مدرسه)،زیر بیست یعنی متهم ردیف اول!
الهام:چرا معلمان که ادعا میکنند به همه یاد میدهند،به خودشان یاد نمیدهند که اگر دانشآموز فقط برای نمره درس بخواند،فایدهای ندارد،نمرهی بیست،اند نمرهها نیست!
برای بیست گرفتن،این کارها لازم است:خوردن کتاب به شکل اسفناکی مثل بز اخفش،ندیدن تلویزیون،نرفتن به تفریح و تحمل هرچه محدودیت و محرومیت که در دنیاست."