خلاصه ماشینی:
"در این مدرسه،دانشآموز،شریک معلم در آموزش و پرورش حرفهای است.
در این مدرسهی صبح دیگر،معلم بیشتر میکوشد تا مهارت زندگی را به دانشآموز خود بیاموزد؛آنچه در رفتار به کار او میآید و نه آنچه به بار او میافزاید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارتها در زبانهای مختلف،برحسب نیازهای زمان و زمین،متنوعند و گوناگون: خانمها بالدو و فرنیس(1998)مهارتهای زندگی را اینگونه برمیشمرند: تفکر انتقادی تحلیل احتمالات،کنترل رفتار،کسب دانش و مهارتهای بیشتر،ایجاد ارتباطات دوجانبه و رضایتبخش و اصلاح محیط فیزیکی و اجتماعی خود.
به نظر این دو، مهارتهایی که باید در برنامهی آموزشی گنجانده شود،عبارتند از: کار گروهی و مشارکتی،مذاکره و ارتباطات،تصمیمگیری،حل مشکلات بدون خشونت،رفع اختلاف،مقاومت در برابر فشار سایر همسالان،مهارتهای شغلی و کارفرمایانه،خودآگاهی و همدلی،عدم تبعیض احترام به تفاوتها،مساوات،مردمسالاری،حمایت از محیط زیست و هویت ملی و شهروندی و بین المللیشدن.
دکتر سرکار آرانی(1379)نیز مهارتهای زندگی را شامل این موارد میداند:مهارت در حل مسأله،مهارت در تصمیمگیری درست،مهارت در برقراری ارتباطات انسانی،مهارت در طراحی هدفهای واقعبینانه برای زندگی و مهارت تفکر انتقادی و خلاق."