خلاصه ماشینی:
"گردآوری اطلاعات21 برای اینکه یک رشته اطلاعات به دست آورم، پرسشنامهای تهیه کردم و در اختیار دانشآموزان قرار دادم و براساس آن متوجه شدم: اکثر دانشآموزانی که مطالعات غیردرسی دارند،به درس انشا علاقهمندند،خوب مینویسند و مطالب را خوب درک میکنند.
دستهای از دانشآموزان صرفا برای گرفتن نمرهی خوب در کارنامه،به این درس توجه دارند؛یعنی ممکن است به انشا علاقهای نداشته باشند.
ارزشیابی نتایج23 مریم دیگرنه تنها به درس انشا بیعلاقه نبود،بلکه بسیار علاقهمند شده بود این باعث پیشرفت او در درسهای دیگر از جمله املا شد.
کمتوجهی درسهای مدرسه و بعضی معلمان به درس انشا و نبود نظام ارزشیابی مناسب برای این درس.
مدیر مدرسه بر این باور بود که گاهی وقتها بسیاری از معلمان این رشته،خود نیز برای درسشان ارزشی قایل نیستند و ساعتهای خود را در اختیار سایر همکاران قرار میدهند.
باید توجه داشت که در نوشتن یک مطلب(موضوع انشا)، کسی کارآمدتر و ورزیدهتر است و راحتتر مینویسد که چیزی برای نوشتن داشته باشد."