Skip to main content
فهرست مقالات

هویت ملی: بایسته های معلمی: عقل و دین

نویسنده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،بایسته‌های معلمی ،ادب ،سخن ،آداب سخن گفتن ،تدبیر ،تربیت ،تهذیب اخلاق ،عادت ،جواب ،معانی ،جماعت ،نگاه ،تدبیر اولاد و تدبیر ،آب ،حزن ،مجلس ،اخلاق ناصری ،معانی اخلاقی ،اعتدال نگاه ،احتراز ،فرو ،مقاله‌ی ،مهتری رود ،معلمان بایسته ،تربیت اولاد ،خواجه‌نصیر الدین طوسی ،سخن به کنایه گفتن ،اثر ،اثنای سخن

خلاصه ماشینی:

"مهارت‌های زندگی‌14 و چون از کیفیت تربیت اولاد فارغ شدیم،ختم این فصل به‌ ذکر ادب‌هایی کنیم که در اثنای سخن به شرح و تفصیل آن‌ وعده داده‌ایم،تا کودکان بیاموزند و بدان متجلی شوند. -و اگر کسی به جواب مشغول شود و او بر بهتر جوابی از آن قادر بود،صبر کند تا آن سخن تمام شود،پس جواب خود بگوید،بر وجهی که در متقدم طعن(عیب)نکند. -و اگر در سخن او معنی غامض(پیچیده)افتد،در بیان آن‌ به مثال‌های واضح جهد کند،و الا شرط ایجاز(گزیده گفتن) نگاه دارد و الفاظ غریب و کنایات نامستعمل به کار ندارد. -و فحش و شتم(دشنام و ناسزا)بر لفظ نگیرد و اگر به‌ عبارت از چیزی فاحش(زشت)مضطر گردد،بر سبیل تعریض‌ (سخن به کنایه گفتن)کنایت کند از آن. و اگر بعضی از این عادات بر او دشوار آید،با خود اندیشه کند که آنچه به سبب‌ اهمال(مسامحه)ادبی او را لازم آید از مذمت و ملامت زیادت از احتمال(تحمل کردن)مشقت،ترک آن عادت بود تا بر او آسان‌ شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.