خلاصه ماشینی:
"کیمیای سعادت41 نظریات غزالی در مورد تعلیم و تربیت در کیمیای سعادت و نصیحه الملوک به زبان فارسی و رسالههای ایها الولد،الادب فی الدین و فاتحه العلوم به زبان عربی آمده است.
این دیدگاه غزالی در نظریات او در مورد تعلیم و تربیت نیز منعکس شده است.
برنامهی تربیت معلمان44 غزالی به آموزش معلمان نیز اشاره کرده است.
جایگاه معلم47 غزالی جایگاه معلم را بالاترین جایگاه و منزلت میداند؛زیرا رسالت او نزدیک کردن خلق به خالق است و در این زمینه میگوید: «پس تعلیم علم،از یک وجه،بندگی حق-سبحانه و تعالی-است و از وجهی دیگر[خلافت]وی؛این خلافت بزرگترین خلافت است؛چه حق-سبحانه و تعالی و تقدس-علم را،که اخص صفات وی است،بر دل عالم گشاده گردانیده است.
تأثیر گفتار و رفتار معلم بر دانشآموزان50 غزالی بر این باور است که معلم باید شایستهی اینجایگاه بوده و دارای خصایل نیکو باشد؛زیرا رفتار وی در دانشآموز تأثیر بسیار میگذارد."