Skip to main content
فهرست مقالات

حل مسائل ریاضی، مشکل فراگیر

نویسنده:

(3 صفحه - از 42 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : حل مسئله، حل مسائل ریاضی، دانش‌آموزان، ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، مسئله، معلمان، امتحان، تکنیک‌های حل مسئله، آموزش مهارت حل مسئله، مهارت حل مسئله

خلاصه ماشینی: "-دو دیدگاه متفاوت در آموزش ریاضیات وجود دارد: 1-ریاضی درس بدهیم تا دانش‌آموزان بتوانند مسئله را حل‌ کنند. هرگاه دانش‌آموزان‌ با مسئله‌ای روبرو شده و از حل آن عاجز مانده‌اند،معلمان تنها به بیان راه‌حل یا پاسخ مسئله اکتفا کرده‌اند و نگاه‌های پرسشگر، کنجکاو و متحیر دانش‌آموزان با این سؤال باقی مانده است که: معلم ما چگونه توانست مسئله را حل کند؟راه‌حل مسئله چگونه به‌ فکر او رسید؟چرا ما نتوانستیم راه‌حل مسئله را کشف کنیم؟5 بنابراین مشکل من این بود که«چگونه می‌توانم دانش‌آموزانم را در حل مسائل ریاضی یاری نمایم؟» روش‌های گردآوری اطلاعات مشاهده‌ی نمرات دانش‌آموزان در امتحانات پایان هفته‌ دانش‌آموزان مطرح کردن موضوع با مدیر و تأیید ایشان گرفتن امتحان جهت تأیید این موضوع مشاهده‌ی نتیجه امتحان که تعداد زیادی از آنان به مسائل‌ امتحان پاسخ درست نداده‌اند. پول همه‌ی نهال‌ها چند تومان شده است؟ 1-روش‌هایی برای«فهمیدن مسئله» -با دادن مسائل بسیار ساده کمک نمودم تا دانش‌آموزان داده‌ها و اطلاعات مسئله را تشخیص بدهند. بدین طریق که از آنان خواستم کتاب را بررسی کنند و صفحه به‌ صفحه درباره‌ی موضوع آن شرح دهند تا متوجه شوند که هر قسمت،شاخه‌ی خاصی از ریاضی است و روش خاصی جهت‌ یادگیری و حل آن وجود دارد. در هر روز چند جعبه نان برنجی تهیه کرده است؟ ارزشیابی اقدام جدید و اعتباربخشی به آن نتایج ارزشیابی در دو نوبت امتحان مستمر و نوبت اول نشان‌ می‌داد که تعداد پاسخ‌های غلط دانش‌آموزان در سؤال اول،از رقم‌ 15 به 4،در سؤال دوم از رقم 11 به 5 و در سؤال سوم از رقم 5 به 2 کاهش یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.