Skip to main content
فهرست مقالات

هویت ملی: بایسته های معلمی، عقل و دین

نویسنده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، بایسته‌های معلمی، عقل و دین، کودکان، هویت ملی، علم، صناعت، تدبیر، تربیت، تدبیر اولاد نام نیک

خلاصه ماشینی:

"آموزش عمومی پس تعلیم او آغاز کنند و محاسن اخبار و اشعار که به آداب‌ شریف ناطق بود،او را حفظ دهند تا مؤکد آن معانی شود که‌ درو آموخته باشند و از اشعار سخیف که بر ذکر غزل و عشق‌ و شرب خمر مشتمل بود،احتراز فرمایند و بدان که جماعتی‌ حفظ آن از ظرافت پندارند و گویند که رقت طبع بدان اکتساب‌ باید کرد،التفات ننمایند؛چه امثال این اشعار،مفسد احداث‌ (نوآموزان)بود. تشویق و تنبیه و او را بهر خلقی نیک که از او صادر شود،مدح گویند و اکرام کنند و برخلاف آن توبیخ و سرزنش و صریح فرا ننمایند که بر قبیح اقدام نموده است،بلکه او را به تغافل منسوب‌ کنند تا بر تجاسر(بی‌باکی)اقدام ننماید و اگر بر خود بپوشد، پوشیده دارند و اگر معاودت کند،در سر(پنهانی)او را توبیخ‌ نمایند و در قبح آن فعل مبالغه کنند و از معاودت تحذیر فرمایند و از عادت گرفتن توبیخ و مکاشفت(لجاجت و آشکارا دشمنی‌ کردن)احتراز باید کرد که موجب وقاحت شود و بر معاودت‌ تحریص دهد که الانسان حریص علی ما منع(آدمی حریص‌ است بر چیزی که وی را از آن باز داشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.