خلاصه ماشینی:
"در تاریخ اندیشه اسلامی،اندیشمندانی که دوره تقکر و اندیشیدنشان بیش از زمان آموختن رسمی آنان بوده است، منشأ اثرهای علمی سترگی شدهاند و بالعکس کسانی که بیشتر دریافتکنندهی دانش بودند و کمتر فرصت پرداختن و تفکر دربارهی دریافتههای خویش را داشتهاند؛اثر قابل توجهی از خود باقی نگذاشتهاند.
و اگر بپذیریم که نهاد آموزش و پرورش،وظیفه انتقال ارزشهای فرهنگی و یا باز تولید فرهنگی را به عهده دارد؛ بدیهی است راهی به جز فراهم کردن زمینهی تفکر و قدرت پژوهش نیست.
در این فرهنگ معلمی هم میشود یک هنر،هنر انتقالدادهها و پرورش قدرت تفکر و دعوت به رایابی و آموزش خوب زیستن.
در استمرار این راه مبارک،همگی باید کوشش کنیم تا با برنامهریزیهای دقیق و حساب شده،مؤلفههای اصلی آموزش و پرورش را بهطور آگاهانه و عالمانه،مبتنی بر فناوری اطلاعات،دوباره تعریف کنیم و در این فرایند،آنی از توجه به فرهنگ بومی و اعتقادات اسلامی و ارزشهای معنوی غفلت ننماییم."