Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه سلسله مراتب گانیه (نظریه های آموزشی و روشهای کاربردی (2))

نویسنده:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : گانیه، نظریه، نظریه سلسله‌مراتب گانیه، محرک، حل مسئله، فراگیرندگان، یادگیری مفهوم‌سازی، تشخیص، یادگیری محرک، سلسله مراتب گانیه نظریه‌های آموزشی

خلاصه ماشینی:

"وظیفهء معلم در مورد این‌گونه یادگیری‌ این است که چون یادگیری به صورت‌ بازتاب شرطی صورت می‌گیرد،ملعم باید با آگاهی کامل از نظریات پاولف روسی و واتسون آمریکایی،کودکان را در موقعیتی‌ قرار دهد که آنان عکس العملهای مناسب و شایسته‌ای از خود نشان دهند و عادات نیکو کسب کنند و نیز عواطف سالمی داشته‌ باشند. نظریه سلسله‌ مراتب گانیه وظیفهء معلم در قبال یادگیری محرک- پاسخ چون در مقابل محرکی خاص،پاسخ‌ مشخصی داده می‌شود،معلم باید که‌ فراگیرندگان را در مقابل انگیزهء خاص یا محرک ویژه‌ای قرار دهد تا آنان انگیزش‌ یابند و پاسخ مشخص و مطلوبی بدهند. وظیفهء معلم در یادگیری تداعی کلامی معلم باید علاوه بر احاطه بر یادگیری‌ زنجیره‌ای،از قواعد دستور زبان و مهارتهای کلامی نیز آگاه باشد تا شاگردان‌ را یاری دهد که کلمات را به‌طور صحیح‌ در کنار هم قرار دهند یا با همراه کردن‌ واژه‌های همگن،زنجیره‌های درست‌ کلامی را به وجود آورند. وظیفهء معلم در یادگیری تشخیصی معلم باید اجزایی را که دانش‌آموز درست تشخیص داده است و به آنها به طور صحیح پاسخ می‌دهد،تقویت کند و در مقابل،جزءهایی را که غلط تشخیص‌ می‌دهد و در پاسخ او در این زمینه درست‌ نیست،تقویت نکند یا آنها را پس براند تا یادگیرنده بتواند در تشخیص محرکها و پاسخ به آن راه درستی را بپیماید. ولی تفکر آفرینشی، مستلزم رقابت پاسخها بین چند سلسله‌ مراتب است و شخص آفریننده باید روشهای جدید و ابتکاری را برای رسیدن به‌ نتیجه درپیش گیرد که جز را راه سنت‌شکنی‌ در اصول و قوانین امکان‌پذیر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.