Skip to main content
فهرست مقالات

انتقاد از دیدگاه اسلام

(3 صفحه - از 25 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : انتقاد، اخلاق، تذکر، صلاح، مردم، انتقاد از دیدگاه اسلام، نصیحت، حقوق، اجتماعی، عیوب و نقائص، دینی، انتقاد افراد پاکدل، خدا، زیبائیها، نه‌ی از منکر، اسلام مصالح فردی و اجتماعی، عیوب و نقائص برادران، حقوق برادرت، اعمال و افکار، می‌خواهد عیوب، زندگی، حضرت صادق علیه‌السلام، حضرت رسول اکرم، عمل، حقوق برادری در اسلام، شرط انتقاد، حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام، جامعه، عیوب و نائص برادران، علی علیه‌السلام

خلاصه ماشینی: "دوم-گرچه هر انسانی می‌تواند از نیروی‌ عقلانی خود استفاده کند و اعمال و افکار خویش را مورد انتقاد قرار دهد،ولی این بررسی،نمی‌تواند او را به تمام عیوبی که دارد واقف‌ سازد،زیرا:از طرفی به اقتضای‌ غریزهء حب ذات که خویشتن را از هر چیز و هر کسی بیشتر دوست‌ دارد،اعمال خویش را روا و پسندیده می‌پندارد. در آئین اسلام مصالح فردی و اجتماعی،دوش‌به‌دوش هم مورد توجه‌ قرار گرفته است و مسلمانان از نظر دینی‌ مکلفند به موازات خود دوستی،دگر دوست‌ هم باشند و با حفظ منافع شخصی،به‌ صلاح برادران خود نیز بیاندیشند،خیر مادی و معنوی آنانرا تذکر دهند و موجبات‌ رستگاری و سعادتشان را فراهم سازند و این،خود یکی از حقوق برادری در اسلام‌ است. حضرت صادق علیه السلام می‌فرماید: کسی که برادر خود را گرفتار عمل‌ نامطلوبی می‌بیند و می‌تواند او را از این‌ کار باز دارد در صورتی که سکوت کرده و او را منع نکند،به وی خیانت کرده است. مواعظ خصوصی و محرمانه و انتقادات صحیح و عاقلانه اغلب به نتیجهء مثبت می‌رسد و افراد را به نقایص خویش‌ متوجه می‌سازد و آنها تذکرات دوستانه را می‌پذیرند و عیوب خود را برطرف می‌کنند و از این طرز انتقاد اگر در مواردی هم‌ نتایج مطلوبی حاصل نشود،حداقل سبب‌ پرخاش و خشونت نشده و کینه و دشمنی به‌ بار نمی‌آورد. آئین اسلام انتقادات بجا را از حقوق و وظایف مسلمین شناخته اما برای اینکه‌ افراد در تذکرات خویش تندروی نکنند و از مرز و حق و مصلحت قدم فراتر ننهند، شرایطی مقرر فرموده است که مسلمین باید در چهارچوبهء آن شرایط،انتقاد و نهی از منکر کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.