Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش سمینار بررسی مشکلات کتابهای درسی - ادبیات فارسی

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : فارسی، ادبی، کتابهای درسی ادبیات فارسی، مشکلات کتابهای درسی ادبیات فارسی، سمینار بررسی مشکلات کتابهای درسی، گروه ادبیات انقلاب اسلامی، گروه دستور زبان فارسی، مسایل کتابهای درسی ادبیات فارسی، ادبیات فارسی، دستور زبان فارسی

خلاصه ماشینی: "شاید گزافه نباشد اگر بگوئیم این مشکلات از آنجا ناشی‌ می‌شود که به دلیل مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، وزارت آموزش و پرورش امکان برنامه‌ریزی دقیق روی کتابهای‌ درسی را تاکنون نداشته است. این گروههای شش‌گانه عبارت بودند از: 1-گروه ادبیات انقلاب اسلامی 2-گروه شعر 3-گروه‌ نثر 4-گروه صنایع ادبی 5-گروه تاریخ ادبیات 6-گروه دستور زبان فارسی. در این کتاب ضمن معرفی نویسندگان و شاعران متعهد به‌ انقلاب اسلامی و بیان انگیزهء آنها در تولید شعر یا نوشته‌هایشان،گزیدهء آثاری که پیش و بعد از انقلاب تحریر شده است و از زوایای خاص‌ هنر به انقلاب نگریسته درج خواهد شد. 2-گروه شعر: در گروه شعر تصمیماتی برای شعرهایی که در کتابهای درسی‌ چاپ می‌شود اتخاذ گردید که اهم آنها عبارتند از: 1-توجه به توصیه‌های عمومی مجمع از قبیل:عدم شتابزدگی،جلب‌ همکاری و مشورت مؤلفین و استادان پیشین و احیانا جرح و تعدیل آثار آنها با توجه به شرایط جامعهء انقلاب اسلامی ایران. 3-گروه نثر: گروه نثر در جلسات متوالی خود،تصمیمات زیر را انتخاب‌ کرد: 1-هدف آموزش زبان و ادبیات فارسی،در دورهء راهنمایی و دبیرستان،باید توانا ساختن دانش‌آموزان در درست خواندن، نوشتن و درک مفاهیم و استفادهء درست از منابع مآخذ گذشته و حال باشد. 4-برای تفهیم بیشتر مطالب درسی،باید مقالاتی دربارهء قواعد رسم الخط،واژه‌سازی،مسأله درست و غلط زبان،تحول زبان و گونه‌ها و جلوه‌های مختلف آن،قواعد اقتباس در زبان،معانی‌ حقیقی و مجازی کلمات،لغت،تعلیم زبان،منشأ زبان،ترجمه، برنامه‌ریزی و رهبری«زبان»،به اختصار در کتابهای قرائت‌ فارسی و دستور فارسی،آورده شود. 2-این درس،در دورهء ابتدائی و راهنمایی همراه کتاب قرائت فارسی: و در دبیرستان و برای رشته‌های ادبی باید کتاب مستقل داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.