Skip to main content
فهرست مقالات

روش مکاشفه

نویسنده:

(5 صفحه - از 18 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان ،معلم ،مکاشفه‌ای ،مایع ،اطلاعات ،آزمایش ،روش ،تدریس ،جواب ،علمی ،سبب حرکت مایع ،حرکت ،مایع قرمز ،کلاس ،کشف ،نظرات ،فعالیت ،مایع حرکت ،سبب ،تدریس و یادگیری ،مایع به‌طرف حباب خالی حرکت ،به‌طرف حباب خالی حرکت ،روش مکاشفه‌ای ویژگیهای تدریس ،مفاهیم ،اطلاعات و کشف جواب ،اطلاعات طریق یادگیری ،دانش‌آموز براساس راهنمایی خاص معلم ،خوب ،دانش‌آموز لوله ،مایع درون لوله

خلاصه ماشینی:

"روش مکاشفه‌ای از:عادل یغما (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش مکاشفه‌ای به شیوه‌ای از تدریس و یادگیری گفته می‌شود که‌ دانش‌آموز براساس راهنمایی خاص معلم، مفهوم یا مسأله‌یی را انفرادی مطالعه و بررسی کرده و مورد آزمایش قرار می‌دهد. 5-در طول تدریس-یادگیری سعی‌ معلم بر این است که دانش‌آموزان را به اظهار نظر،تفکر،کنجکاوی و آزمایش نظریات خود تشویق کند. حالا سئوال این است: -چرا مایع قرمز به طرف حباب خالی‌ حرکت می‌کند؟ دانش‌آموز:آیا این لوله دماسنج است؟ معلم:نه! آیا با دست سرد هم این مایع حرکت‌ می‌کند؟ معلم:آیا مایل هستید تجربه کنید تا خود شما دلیل آن را پیدا کنید؟ دانش‌آموز لوله را به دست می‌گیرد. دانش‌آموز:آیا کاری که این لوله انجام‌ می‌دهد،با کار مایع دماسنج یکی است؟ منظورم این است که آیا مایع درون لوله در اثر حرارت منبسط می‌شود؟ معلم:اجازه بدهید ببینم مقصود شما را درست فهمیده‌ام؟شما می‌گوئید که مایع‌ درون لوله منبسط می‌شود و فضای بیشتری‌ می‌گیرد. دانش‌آموز:اگر این لوله را در جای‌ سردی قرار دهیم آیا باز هم مایع جا به جا می‌شود؟ معلم:منظورتان از جای سرد چیست؟ دانش‌اموز:آیا این وسیله در یخچال‌ هم کار می‌کند؟ معلم:بلی،باز هم به همین نتیجه‌ می‌رسیم. دانش‌آموز:آیا جواب را به ما خواهید گفت؟ معلم:نه،اصل در روش مکاشفه‌ای‌ این است که شما خوب جواب مناسب را کشف و ثابت کنید. 19-بمنظور جبران محدودیت‌های این‌ روش که در بند 2 و 3 بیان شده، بهتر است بررسی جواب تعدادی‌ از سئوالات ساده را به عهده خود دانش‌آموز و به خارج از کلاس‌ محول کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.