Skip to main content
فهرست مقالات

احباط و تکفیر

نویسنده:

(14 صفحه - از 58 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : احباط و تکفیر، ثواب و عقاب، معتزله، استحقاق، ابو هاشم، معصیت، حبط، طاعت، مسأله احباط و تکفیر، ابو علی و ابو هاشم، پاداش، کفر، مکلفی مستحق ثواب و عقاب، ایمان، نظریه‌ی احباط و تکفیر، موازنه، ابو هاشم احباط و تکفیر، نظریه، خدا، توبه، بررسی احباط و تکفیر، مسأله ثواب و عقاب اعمال، ابو علی قایل به احباط، باطل، حبط اعمال، کار نیک، معتزله و نظریه‌ی ابو هاشم، نظریه‌ی ابو هاشم، مکلف، عمل نیک

خلاصه ماشینی: "در پاسخ از این اشکال،نظریه‌ی احباط و تکفیر را مطرح کرده‌اند: جمهور معتزله در تفسیر آن می‌گویند: تمام طاعات مکلف،با یک گناه کبیره حبط و زایل می‌شود،امام محققان آنها همانند ابو علی جبائی و ابو هاشم(پدر و پسر)با آنان مخالفت کرده‌اند و به ارایه‌ی تفسیر دیگری پرداخته،می‌گویند:در احباطاعمال،رعایت کثرت الزامی است به این‌ معنا که،اگر معاصی مکلف بیش از طاعا او باشد احباط صورت می‌گیرد و در مقابل‌ اگر طاعات شخص بیشتر باشد باعث از بین رفتن معصیت‌های او می‌شود که به‌ آن،تکفیر،می‌گویند. اما در این‌که وقتی فردی طاعت و معصیتی‌ انجام دهد،جزای او چگونه خواهد بود، ابو علی قایل به احباط است،به این معنا که‌ اگر اول،معصیت است،چه کم و یا زیاد، به خاطر طاعت بعد از آن تکفیر شده و از بین می‌رود و اگر ارتکاب معصیت،بعد از طاعت باشد طاعت حبط می‌شود؛ولی ابو هاشم قایل به موازنه است،به این معنا که‌ چون مکلف،فعل طاعت و معصیتی انجام‌ دهد،هرکدام بیشتر بود،دیگری را از بین‌ می‌برد ولی از نظر ما،جایز است که مکلفی‌ مستحق ثواب و عقاب هردوگردد. 1 بررسی احباط و تکفیر در قرآن در این مسأله آیات بسیاری به‌ شکل‌های گوناگون وارد شده است که‌ مواردی از آن را ذکر می‌کنیم: 1- و من یرتدد منکم عن دینه فیمت‌ و هو کافر فاولئک حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخره و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون 2 کسی که از آیینش برگردد و در حال‌ کفر بمیرد،تمام اعمال او در دنیا و آخرت‌ بر باد می‌رود و آنان اهل دوزخند و همیشه‌ در آن خواهند بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.