Skip to main content
فهرست مقالات

معلمی ویژگیها و روشها

(5 صفحه - از 28 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : معلم، قرآن، موسی، معلمی ویژگیها و روشها، روش، خدا، خداوند، کتاب، استاد، سخن

خلاصه ماشینی:

"از چندی پیش که من قرآن را بقصد استفاده از نکات تربیتی آن مورد مطالعه قرار داده‌ام،گمان می‌کنم در دو زمینه می‌توان دراین‌مورد استفاده‌ برد: الف-روشهای تدریس ب-صفات معلم توجه خوانندگان را به این نکته‌ جلب می‌کنم که آنچه بدنبال می‌آید،در واقع فهرست و اشاره‌ای است فشرده‌ که باید دربارهء آنها مطالعه‌ای وسیعتر کرد و علاقمندان می‌توانند آن را دنبال‌ کنند. البته بعضی‌ها ممکن است بیانشان، سنگین باشد،مانند حضرت موسی که‌ از خدا می‌خواست که عقدهء زبانش را بگشاید: و احلل عقدة من لسانی (طه 27) از این موارد که بگذریم،باید سخن‌ ساده و آسان باشد. ما باید اصالت را به فهم و درک‌ بدهیم و بنابراین چه مانعی دارد که‌ برای تفهیم یک مسألهء مشکل از یک‌ مثال ساده استفاده کنیم؟شخصی می- گفت:بول و عرق هردو از نظر شیمیایی یکسان هستند،چرا پول نجس‌ است و عرق نجس نیست؟گفتم:من‌ شیمی نمی‌دانم. نگاهی به موسی کرده و می‌گوید: انک‌ لن تستطیع معی صبرا و کیف تصبر علی ما لم تحط به خبرا (کهف 67 و 68) یعنی:تو هرگز نمی‌توانی با من‌ صبر کنی و چگونه می‌توانی بر چیزی‌ که از راه دانش بر آن احاطه نیافته‌ای‌ صبر کنی؟ موسی(ع)گفت: ستجدنی‌ انشاء الله صابرا (کهف 69)اگر خدا بخواهد مرا صابر خواهی یافت. بنابراین گفتگوهای قبل از آموزش و پذیرش،روشی است که‌ قرآن مطرح می‌فرماید و در این داستان‌ حضرت خضر و موسی،نکات بسیار عالی آموزش و پرورش وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.