Skip to main content
فهرست مقالات

پیدایش علم کلام از دیدگاه موسی بن میمون

نویسنده:

(15 صفحه - از 87 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : کلام ،ابن میمون ،بن میمون ،علم کلام ،پیدایش علم کلام ،متکلمان ،اسلامی ،پیدایش علم کلام درمیان مسیحیان ،پیدایش ،یهودیان ،فلسفه ،معتزله ،اشاعره ،دلالة الحائرین ،خدا ،فلسفه‌ی علم کلام ،دیدگاه موسی بن میمون ،یونانی ،کلام اسلامی ،ترجمه ،مقصود ابن میمون ،ابن میمون کلام یهودی ،دینی ،متکلمان اسلامی روش متکلمان ،ابن میمون متکلمان مسیحی ،درمیان ،اثبات ،علم کلام از دیدگاه موسی ،پیدایش کلام اسلامی ،متکلمان اسلامی

خلاصه ماشینی:

"2-دلیل این تأثیر پذیری‌ تأیید عقاید دینی رد نظریات ضد دین بوده‌ استـ مقصود ابن میمون از مطلب اول مدعای‌ دوم چیست؟آیا مراد او کلام اسلامی متأخر و بعد از عصر ترجمه است یا منظور او این است‌ که اصل اعتزال و اشاعره از مسیحیت نشأت‌ گرفته است؟از سوی دیگر،آیا نظر ابن میمون‌ آن است که اغلب و یا حد قابل توجهی از مسایل کلام اسلامی متأخر از فلسفه مسیحی بوده‌ است یا هدف او در این تأثیر پذیری مباحث و مسایل محدود و خاصی است؟ در پاسخ به پرسش نخست،آنچه که از بیانات ابن میمون از فصل‌17 استفاده می‌شود و ولفس نیز به آن اشاره داشت،مقصود ابن‌ میمون نفوذ مسیحیت در معتزله و اشاعره‌ متأخر و پس از عصر ترجمه است نه در بانیان‌ نخستین مذهب اعتزال همچون و اصل بن عطاء و عمرو بن عبید. اما آیا نظر ابن میمون آن است که اغلب‌و یا حد قابل توجهی از مسایل کلام اسلامی‌ پس از عصر ترجمه نتأثر از فلسفه مسیحی بوده‌ است یا هدف او در این تأثیر پذیری مباحث و مسایل محدود و خاصی است؟ باتوجه به هدف تدوین وی از فصل‌17 و همچنین فصول قبل و بعد از این فصل نشانگر آن است که ابن میمون پس از تصریح این‌که‌ کلام اسلامی از مسیحیت چیزهایی برای مبارزه‌ با فلسفه به عاریت گرفته است،این موضوع را در چهار مبحث یهنی آفرینش جهان،وجود و یگانگی و عدم جسمانیت خدا مورد بحث قرار داده؛ادعا می‌کنند که متکلمان اسلامی در این‌ مباحث پا جای پای فیلسوفان مسیحی‌ نهاده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.