Skip to main content
فهرست مقالات

آغاز آفرینش

نویسنده:

(15 صفحه - از 144 تا 158)

کلید واژه های ماشینی : آفرینش، آدم، حوا، جنین، قرآن، خلق، زن، انسان، خدا، آفرینش حوا

خلاصه ماشینی:

"راوی می‌پرسد:حد مضغه چه مقدار است؟امام در پاسخ می‌فرماید:صدو بیست روز است،سپس می‌افزاید:«و ان‌ طرحته و هو نسمة مخلقة له عظم و لحم‌ مزیل الجوارح قد نفخ فیه روح العقل،فان‌ علیه دیة کاملة،قلت له:أ رأیت تحوله فی‌ بطنها الی حال أ بروح کان ذلک او بغیر روح؟قال:بروح عدا الحیاة القدیم المنقول‌ فی اصلاب الرجال و ارحام النساء،و لولا انه کان فیه روح عدا الحیاة،ما تحول عن‌ حال بعد حال فی الرحم،و ما کان اذا علی‌ من یقتله دیه و هو فی تلک الحال»1 و اگر توسط ضربه‌ای که به شکم زن‌ وارد می‌شود جنینش سقط شود،درحالی‌ که جنین موجودی باشد دارای استخوان و گوشت،اعضاء و جوارحش از هم امتیاز یافته و روح عقل در او دمیده شده باشد باید ضارب یک دیه‌ی کامل بپردازد، پرسیدم:دگرگونی‌هایی که جنین در شکم‌ مادر دارد آیا توسط روح رخ می‌دهد یا بی‌ روح؟فرمود:این دگرگونی‌ها به وسیله‌ی‌ روحی است جدا از آن روح و حیات قدیم‌ که از صلب پدران و رحم‌های مادران به‌جنین انتقال یافته است،و اگر این‌روح‌ جدید(روح عقل)در او وجود نمی‌داشت‌ دگرگونی از حالی به حال دیگر در رحم‌ صورت نمی‌گرفت،و اگر کسی او را در این‌ حال می‌کشت نمی‌بایست یک دیه‌ی کامل‌ پرداخت نماید. در مورد این نظرات باید گفت:که نظر سوم‌[فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج‌ کردند]با قرآن سازگارتر است،و ضمن‌ ترجیح آن بر دیگر آراء در مقام توجیه و تبیین آن اضافه می‌شود:حقیقت این است‌که ظاهر آیات به وضوح با این نظر سازش‌ داشته و تعبیر(و بث منهما)در آیه‌ی‌ مبارکه(و بث منها رجلا کثیرا و نساء) در این معنا صراحت دارد که نسل موجود انسان به آدم علیه السلام و حوا بر می‌گردد،بدون‌ آن‌که در پیدایش این نسل کسی آنان را همراهی کرده باشد،اگر بر فرض واسطه‌ای‌ در کار بود،باید به گونه‌ای دیگر تعبیر می‌شد،بنابراین معلوم است که مبدأ نسل‌ بشر اگر منحصر به آدم و زنش باشد،به‌ ناچار باید پسران آنها با خواهران خود ازدواج کرده باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.