Skip to main content
فهرست مقالات

استعمار فرهنگی در هندوستان (2)

(4 صفحه - از 18 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : هند، استعمار، هندو، استعمار فرهنگی در هندوستان، استعمار فرهنگی در هند، انگلیسی، فرهنگی، کمپانی هند شرقی، تعلیم و تربیت، مردم، بومی، مدرسه، انگلستان، زبان، اروپایی، کمپانی هند شرقی در هندوستان، مبلغان، آموزش، ایجاد فرهنگ استعماری، حکومت، استعمار فرهنگی و نظام تربیتی، مذهب، دولت، اسلام، قوانین، مردم هند، زبان انگلیسی، تعلیم و تربیت انگلیسی، تبلیغ، بریتانیا

خلاصه ماشینی: "مثلا در مورد کشور هندوستان که مورد مطالعهء ماست،باید ابتدا ببینیم که‌ انگلستان چگونه وارد این سرزمین شد و چه مقاصدی داشت و بعد بررسی‌ کنیم برای ماندن در آن مملکت و ادامهء حضور استعماری خویش به چه‌ نحوی نظام تعلیم و تربیت را در آن‌ سرزمن بلازده تنظیم کرد. اولین‌ نشریه‌های چاپی هم به دست همین‌ مبلغان به وجود آمد-ترجمه و چاپ‌ انجیل و کتابهایی از این نوع که‌ همزمان با فعالیتهای تجارتی،مذهب‌ و جهان‌بینی غربی نیز به مردم شناسانده‌ می‌شد-یکی از وظایف عمدهء این‌ گروه‌ها هم شناسایی افراد تحصیلکرده‌ و نخبهء اجتماع بود و برای ارتباط مستقیم و مداوم با افراد جامعه از طریق ساختن بیمارستان،مدرسه، کلیسا و... !گرایش به دین برهمایی را با جدیت تمام مورد تشویق قرار می‌داد تا وسیله‌ای باشد برای درهم شکستن‌ قدرت قوانین اسلام-و ظاهرا به عنوان‌ ازبین‌بردن آثار حکومت مغول-و به‌ این ترتیب دوباره اعتقاد به طبقات‌ کاست،سوزاندن زنان شوهر مرده، ازدواج کودکان،ممنوعیت ازدواج مجدد بیوه زنان،ممنوعیت طلاق و به‌ طور کلی تمامی سنتهای کهن را که‌ مدتها بود از بین رفته بود. مکالی،یکی از کارگزاران استعمار انگلیس در سال 1834 که برای‌ گسترش آموزش و پرورش انگلیسی به‌ هند وارد شده بود،نوشت: «انگلیسی زبانی است که طبقهء حاکم هندوستان به آن سخن می‌گویند. منتهی با این دقت که: 1-ایجاد امکانات آموزش عالی‌ از طریق زبان انگلیسی دقیقا به افراد زیر محدود شود: ثروتمندانی که توانایی‌ پرداخت هزینهء آن را دارند و جوانان با هوش و مستعدی که گرچه بومی‌اند ولی‌ می‌توانند شایستگی احراز موقعیتهای‌ خوب را داشته باشند و جوانانی که‌ به عنوان معلمان مدارس بومی تربیت‌ می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.