Skip to main content
فهرست مقالات

خلأ اطلاق و خلل نسبیت

نویسنده:

(13 صفحه - از 15 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : دین، قرآن، هرمنوتیک، پلورالیزم، تفسیر، پیامبر، پیام، خدا، حق، اخلاق

خلاصه ماشینی: "حق و باطل‌\دکتر احمد بهشتی 22 خلأ اطلاق و خلل نسبیت آیا می‌توان دریچه‌ی نسبیت را بر روی‌ معارف دینی گشود؟آیا مجازیم که متون‌ دینی را به روش هرمنوتیک تفسیر کنیم؟آیا خلأ اطلاق،سکه‌ی دین را بی‌اعتبار نمی‌کند؟آیا نسبیت،خللی و رخنه‌ای در بنیاد دین نیست؟آیا ساختار دین،با اطلاق‌ دمساز است یا با نسبیت؟اگر ساختار دین،دمساز با اطلاق است،کدام تفسیر، مطلوب و ایده‌آل است؟تفسیر به روش‌ هرمنوتیک که متون دینی را ساکت و صامت‌ می‌پندارد واین،مفسر است که با پیش‌فرض‌ها و انتظارات خود،آن را به‌ سخن می‌آورد و هرچه خود می‌خواهد بر زبانش می‌گذارد و از زبان آن می‌شنود؟یا تفسیر به روش سمانتیک که با تکیه بر دلالت الفاظ و باتوجه به این‌که گوینده‌ی‌ سخن،در مقام بیان مقصود بوده و الفاظی‌را به‌کار برده که به نص یا ظهور،مقصود او را به مخاطبان و مفسران تفهیم می‌کند،به فهم مراد و مقصود او می‌رسد؟ هستند و بوده‌اند کسانی که با متون‌ دینی به گونه‌ای برخورد کرده‌اند که آن را از ثبات و دوام و ضرورت و کلیت و ذاتیت‌ انداخته و در معرض تغیر نسبیت و ناپایداری قرار داده و راه را برای قرائت‌های‌ مختلف و پلورالیزم دینی و مذهبی باز گذاشته‌اند. ولی شرایط ذهنی و فرهنگی خواجه نصیر الدین طوسی-که‌معاصر اوست-22 اقتضا می‌کرد که اولا به‌ قاعده‌ی لطف نصب امام را بر خدا واجب‌ بشمارد و ثانیا عصمت و منصوص بودن را مختص علی علیه السلام بداند و یکی از نصوص‌ را حدیث غدیر قرار دهد32 که در آغاز از آن،نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از حاضران سؤال‌ کرده است:«ألست أولی بکم من‌ أنفسکم»؟که محور سؤال،اولویت پیامبر نسبت به همه‌ی اهل ایمان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.