Skip to main content
فهرست مقالات

خاستگاه نو اندیشی دینی در ایران

نویسنده:

(17 صفحه - از 46 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : دینی، شلایر ماخر، شبستری، تجربه دینی، الوهیت، اساس دین، آموزه‌های، خدا، قرآن، تفسیر

خلاصه ماشینی: "بر فرض که خاستگاه این نظریات جهان مسیحیت و غرب است،آیا فی نفسه‌ می‌توانند درست و صائب باشند؟ جناب آقای دکتر محمد مجتهد شبستری از جمله نویسندگانی است که نظریاتی را در عرصه‌ی دین‌پژوهی به نام«نظریات نو»یا«دین‌شناسی جدید»یا«اصلاح و احمیاگری در دین» مطرح نموده است که این مقال درپی نقدوبررسی آنهاست نگارنده سه نظریه را محور و اساس تفکر ایشان می‌داند که عبارتند از: 1. ایشان در تعبیری دیگر می‌گوید: «در قرآن مجید هم دین به‌همین معنا آمده است در این کتاب هم هسته اصلی‌ دین همین تجربه‌هاست و اگر از شناخت‌های دینی صحبت شده از آن‌ شناخت‌ها به عنوان تفسیر آن تجربه‌ها صحبت شده است. شلایر ماخر بر آن است که اساس دین و دینداری،تجربه دینی است و آموزه‌های مسیحی،بیان و تفسیر این تجربه‌ها هستند که در قالب کلامی بیان می‌گردند و آموزه‌ها باید با تجربه دینی متناسب شوند،زیرا آموزه‌ها و مناسک و آیین‌های دینی از تجربه‌های دینی بر می‌خیزند. بنابراین از این عبارت به خوبی برمی‌آید که به نظر شلایر ماخر: الف:اساس ایمان دینی است که از آن به احساس وابستگی مطلق و احساس و تجربه امر نامتناهی نام می‌برد. شلایر ماخر در برابر چنین‌ نظریاتی مطرح کرد که دین،حوزه و مبنای خاص خود را دارد و آن تجربه دینی است. تونی لین دراین‌باره می‌گوید:شلایر ماخر احساس کرد که دیگر نمی‌توان کتاب مقدس را به‌ عنوان شرح ملاحات خدا در تاریخ بشر و مجموعه‌ای از فرمایشات الهی پذیرفت،کتاب‌ مقدس فقط ثبت تجربه‌های دینی بود. جناب آقای شبستری همانند شلایر ماخر می‌گویند:اساس دینداری تجربه‌های دینی‌ است و تجربه‌های دینی ناشی از حضور انسان در برابر مرکز الوهیت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.